
IN THE SUPREME C ,uRFI 
OF FLORID 

CASE NO. 63,114 

~, 

THE MIAMI HERALD PUBLISHING CaMP 
Petitioner, 

vs.� 

AURELIO ANE,� 
Respondent. 

ON CERTIFIED QUESTION FROM THE DISTRICT� 

COURT OF ApPEAL, THIRD DISTRICT� 

PETITIONER'S REPLY BRIEF 

RICHARD J. OVELMEN TALBOT D'ALEMBERTE 

General Counsel THOMAS R. JULIN 

The Miami Herald STEEL HECTOR &DAVIS 

Publishing Company 1400 Southeast Bank Bldg. 
1 Herald Plaza Miami, Florida 33131 
Miami, Florida 33101 (:305) 577-2816 
( 305) 350-2204 

Attorneys for Petitione1· 

E. I,. MENIl"NHALL. INC.• 112~ Cherry I'treet. Kansas City. Mo. ~4106. (816) 421-~n~n 



TABLE OF CONTENTS 

STATEMENT OF THE FACTS 1 

Three Significant Errors _........................... 2 

Error Number 1 2 

Error Number 2 2 

Error Number 3 3 

ARGUMENT 4 

I. FLORIDA'S COMMON LAW PRIVILEGES 
AFFORD GREAT PROTECTION TO SPEECH 
ABOUT MATTERS OF PUBLIC OR GEN­
ERAL CONCERN AND THEREFORE ADOP­
TION OF A SIMPLE NEGLIGENCE. STAN­
DARD IS IMPROPER 4 

II. ADOPTION OF THE SIMPLE NEGLI­
GENCE STANDARD CONFLICTS WITH 
THIS COURT'S ENDORSEMENT OF THE 
ACTUAL MALICE STANDARD FOR DE­
FAMATION ACTIONS INVOLVING MAT­
TERS OF REAL PUBLIC OR GENERAL 
CONCERN 7 

III. EVEN IF A SIMPLE NEGLIGENCE STAN­
DARD WERE. IMPOSED, JUDGMENT FOR 
THE DEFENDANT SHOULD BE DIRECTED 10 

A. The Respondent Relies on a Tortured and 
Extreme Interpretation to Show'Defa­
matory Meaning 

B. The Respondent Misrepresents the Facts 
in an Attempt to Show That the Re­
porter Acted Unreasonably.......................... 

C. The Plaintiff's Testimony Is Not Com­
petent Evidence of Actual Injury............ 

10 

12 

14 

CONCLUSION 14 



II 

TABLE OF CITATIONS 

Cases 

Abram v. Odham, 89 So.2d 334 (Fla. 1956) 5, 6 

Axelrod v. Califano, 357 So.2d 1048 (Fla. 1st DCA 
1978) _ __ _ _._.._._ __ _....... 7 

Barry College v. Hull, 353 So.2d 575 (Fla. 3d DCA 
1977) ..__ __ _ _._.._ _ __. .._ _._ _ 7 

Belli v. Orlando Daily Newspapers, Inc., 389 F.2d 579 
(5th Cir. 1967), cert. denied, 393 U.S. 825 (1968) .... 12 

Brown v. Fawcett Publications, Inc., 196 So.2d 465 
(Fla. 2d DCA), cert. denied, 201 So.2d 557 (Fla. 
1967) 7 

Byrd v. Hustler Magazine, Inc., .._. __.. So.2d ._ , 8 Fla. 
L.W. 1595 (4th DCA 1983) _ _._ _ 11-12 

City of Miami v. Wardlow, 403 So.2d 414 (Fla. 1981) 4 

Coogler v. Rhodes, 38 Fla. 240, 21 So. 109 (1897) """" 5,6 
Cooper v. Miami Herald Publishing Co., 159 Fla. 296, 

31 So.2d 382 (1947) _ _ _. __ __ ._ __ 12 

Dodrill v. Arkansas Democrat Co., 265 Ark. 628, 590 
S.W.2d 840 (1979), cert. denied, 444 U.S. 1076 (1980) 10 

Firestone v. Time, Inc., 271 So.2d 745 (Fla. 1972) _._..... 7,8 

From v. Tallahassee Democrat, Inc., 400 So.2d 52 (Fla. 
1st DCA 1981), pet. denied, 412 So.2d 465 (Fla. 1982) 8 

Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974) ..4,8,9, 
10,14 

Gibson v. Maloney, 231 So.2d 823 (Fla.), cert. denied, 
398 U.S. 951 (1970) _ _ 5, 8 

Hartley & Parker, Inc. v. Copeland, 51 So.2d 789 (Fla. 
1951) _. __ _ _ __.._. __.._................... 6 

Helton v. United Press International, 303 So.2d 650 
(Fla. 1st DCA 1974) _........... 8, 9 



III 

Holter v. WLCY-TV, Inc., 366 So.2d 445 (Fla. 2d DCA 
1978), cert. denied, 373 So.2d 462 (Fla. 1979) 8 

Jacron Sales Co. v. Sindorf, 276 Md. 580, 350 A.2d 
688 (1976) 9 

Jones v. Sun Publishing Co., 292 S.E.2d 23 (S.C.), cert. 
denied, U.S , 74 L.Ed. 2d 201 (1982) , 10 

Layne v. Tribune Company, 108 Fla. 177, 146 So. 234 
(1933) 6 

Leonard v. Wilson, 150 Fla. 503, 8 So.2d 12 (Fla. 1942) 6 

Loeb v. Geronemus, 66 So.2d 241 (Fla. 1953) 6 

Madison v. Yunker, 589 P.2d 126 (Mont. 1978) 9 
McNayr v. Kelly, 184 So.2d 428 (Fla. 1966) 4 

Metropolis Company v. Croasdell, 145 Fla. 455, 199 So. 
568 (1941) 6 

Myers v. Hodges, 53 Fla. 197, 44 So. 357 (1907) 6 
Stone v. Essex County Newspapers, Inc., 367 Mass. 

849, 330 N.E.2d 161 (1975) 10 

Sussman v. Damian, 355 So.2d 809 (Fla. 3d DCA 
1977) 4 

Thomas H. Maloney & Sons, Inc. v. E. W. Scripps Co., 
43 Ohio App. 2d 105, 334 N.E.2d 494 (Ct. App. 1974), 
cert. denied, 423 U.S. 883 (1975) 9 

Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279, reh. denied, 401 U.S. 
1015 (1971 ) , 11 

Troman v. Wood, 62 Ill. 2d 184, 340 N.E.2d 292 (1975) 10 
Valentine v. CBS, Inc., 698 F.2d 430 (11th Cir. 1983) 11 

White v. Fletcher, 90 So.2d 129 (Fla. 1956) 6 

Wilson v. Capital City Press, 315 So.2d 393 (La. App.), 

cert. denied, 320 So.2d 203 (La. 1975) 9 

Other Authorities 

Note, Defamation, The Private Individual and Matters 
of Public Concern: A Proposed Resolution for 
Florida, 32 U.Fla.L.Rev. 545 (1980) 7 



IN THE SUPREME COURT� 
OF FLORIDA� 

CASE NO. 63,114 

THE MIAMI HERALD PUBLISHING COMPANY, 
Petitioner, 

vs.� 
AURELIO ANE,� 

Respondent. 

ON CERTIFIED QUESTION FROM THE DISTRICT� 

COURT OF ApPEAL, THIRD DISTRICT� 

PETITIONER'S REPLY BRIEF 

STATEMENT OF THE FACTS 

Respondent, Aurelio Ane ("Ane"), has failed to pro­
vide the Court with an accurate statement of the central 
facts of this case. This failure is particularly ironic con­
sidering that the statement was produced under circum­
stances far more conducive to accuracy than were the 
news articles which Ane alleges to be "negligently pub­
lished"-respondent having available sworn testimony, a 
transcript and a leisurely appellate timetable. Ane's er­
rors demonstrate the ease with which factual inaccuracies 
find their way into any report or narrative and the folly 
of predicating liability on mere negligence. 



2 

Three Significant Errors 

Error Number 1: Referring to the newspaper re­
porter, Ane states: 

Kerstein (sic), in writing the article on Novem­
ber 22, 1977, made a determination that Aurelio Ane 
owned a certain truck. (Respondent's Brief at 1). 

Fact: In writing the November 22 article, the re­
porter never determined who owned the truck. The article 
stated: 

"ALTHOUGH KIMMEL said Ane purchased the 
trucks, both sheriff's officials and state Motor Vehicle 
Department officials said the truck's plate was regis­
tered to another Key West resident, Lillian Fernandez, 
2718 Harris Ave." 

The article accurately reported the existence of general 
"confusion over the truck's ownership" (A. 3) and did 
not make any determination of ownership. 

Error Number 2: Ane asserts that "the article ex­
plicitly stated that Ane owned the truck." 

Fact: The article never stated Ane was the owner 
of the truck at the time it was picked up carrying mari­
juana, and it does not even attribute that view to Marvin 
KimmeP The article stated: 

"THE LARGE red-and-white truck, which Monday 
contained bales either wrapped in burlap or packaged 
in cartons from Colombia, had been purchased Thurs­
day by Aurelio Ane, Key West Distributors Inc. pres­

1. The article noted there was confusion over the truck's 
current ownership and, indeed, quoted the Deputy sheriff: 

"It may be that the truck's changed hands two or three 
times recently. We're just starting (the investigation)," 
Detective Joe Valdes said of the confusion over the truck's 
ownership. "We find a lot of this in these cases." 

(A. 3). 



3 

ident, according to Marvin Kimmel, president of 
Miami's Universal Brands, Inc." (A. 3) (emphasis 
added). 

Error Number 3: Ane stresses the fact that Marvin 
Kimmel denied making the statements attributed to him. 
(Brief, pages 3, 17). 

Fact: Ane's error here is that the statement-although 
containing a germ of truth-is misleading on the most 
significant aspect of this case. Marvin Kimmel did deny 
making the statements about Ane's purchase of the truck, 
but Kimmel was a co-defendant in this case (indeed, the 
original defendant) and the sole basis for the claim against 
Kimmel was the statement made by Kimmel to the news­
paper reporter and quoted in the news article. The facts 
governing this case have now been settled by the jury 
verdict against Kimmel, a verdict which was double that 
returned against The Miami Herald and which has not 
been challenged by Kimmel. It has been judicially set­
tled that Kimmel did make the statement and any asser­
tion that the facts are otherwise is an attempt to look 
behind a settled fact.2 

These errors demonstrate that there is no basis 
for liability in this case, even under a negligence 
theory, and yet both a jury and appellate court have 
misapplied a negligence standard to find liability. The 
errors also demonstrate the difficulty of reporting breaking 
news and the real danger that under a negligence standard 
the press will lose libel suits no matter how hard reporters 
strive to be accurate. 

2. It is important for the Court to understand that the 
newspaper is not being sued for distorting information but, 
rather, for accurately reporting a statement made by a person 
from whom the paper sought information. It was Kimmel who 
was in error and the newspaper reported this the next day as 
soon as the Kimmel error was discovered. 



4 

ARGUMENT 

Ane's argument is based upon two fundamental legal 
errors. First, Ane suggests Florida courts are "compelled" 
to apply a negligence standard by the United States 
Supreme Court's interpretation of the first amendment 
found in GeTtz v. RobeTt Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974). 
This simply is not true. The plain words of Gertz are 
there to be read. Where public officials and public figures 
are not involved, the standard of fault is to be decided 
by the states. Second, Ane continually returns to irre­
buttable presumptions as pegs for liability in this case, 
ignoring the fact that under both Gertz, and the Florida 
common law privileges which protect "pUblic issue" speech, 
the states cannot impose liability for speech through pre­
sumptions. 

1. 

FLORIDA'S COMMON LAW PRIVILEGES AFFORD� 
GREAT PROTECTION TO SPEECH ABOUT MAT­�
TERS OF PUBLIC OR GENERAL CONCERN AND� 
THEREFORE ADOPTION OF A SIMPLE NEGLI­

GENCE STANDARD IS IMPROPER.� 

Ane offers the Court an interpretation of Florida 
common law privileges which renders them virtually use­
less to protect speech of any type (Respondent's Brief 
at 10-12). He flatly ignores the cases which demonstrate 
the existence of broad privileges in Florida3 and the 
important trio of cases, discussed extensively in the peti­
tioner's initial brief, which demonstrate that Florida courts 

3. McNayr v. Kelly, 184 So.2d 428 (Fla. 1966); City of 
Miami v. Wardlow, 403 So.2d 414 (Fla. 1981) (Boyd, J.); Sussman 
v~ Damian, 355 So.2d 809 (Fla. 3d DCA 1977) (Hubbart, J.). 



5 

have upheld a common law privilege affording strong 
protection to non-malicious speech about matters of public 
or general concern.' 

Reference to these common law principles is essential 
in determining the appropriate standard of fault applicable 
in Florida cases. The purpose of determining a standard 
of fault is to provide a mechanism for balancing the value 
of free speech against the value of private reputational 
interests. The common law privileges also provide such 
a mechanism and therefore they exist as precedent for 
gauging the standard of fault. 

Ane interprets Florida's common law as providing 
minimal protection of speech, apparently with the hope 
that this Court will determine that a standard of fault 
affording minimal protection of free speech also is appro­
priate in Florida. 

In fact, Ane contends that common law qualified 
privileges, including the right to report news of public 
or general concern, have been historically defeated when­
ever the speech at issue was libelous per se.5 This is 
plainly wrong. Under Florida law, when speech is pro­
tected by a qualified privilege, the burden of proving 
common law express malice is placed squarely on the 
plaintiff, even though the expression is defamatory per se. 
The qualified privilege doctrine was devised to protect 
speech from the harsh presumption of libel per se. Justice 
Adkins' opinion in Gibson v. Maloney destroys the core 

4. Coogler v. Rhodes, 38 Fla. 240, 21 So. 109 (1897); Abram 
v. Odham, 89 So.2d 334, 336 (Fla. 1956); Gibson v. Maloney, 
231 So.2d 823 (Fla.), cert. denied, 398 U.S. 951 (1970). 

5. Ane's argument that the articles published by The Miami 
Herald are defamatory per se is refuted by Part III. A. of the 
petitioner's initial brief. 



6 

of respondent's argument. Quoting Coogler and Abrams 
the opinion states: 

The presumption which attends cases not so privileged 
of malice from the publication of libelous language 
does not prevail. The burden of proof is changed, 
and, in order to recover he is called upon affirmatively 
and expressly to show malice in the publisher. 

231 So.2d at 825 
(emphasis added). 

The cases relied upon by Ane are not to the contrary 
and in fact support the argument of the petitioner. Ane 
misconstrues three decisions from this Court: Layne v. 
Tribune Company, 108 Fla. 177, 146 So. 234 (1933); Hartley 
& Parker, Inc. v. Copeland, 51 So.2d 789 (Fla. 1951), and 
Metropolis Company v. Croasdell, 145 Fla. 455, 199 So. 
568 (1941). The Layne case specifically pointed out that 
a qualified privilege carries "an implied rebuttal of any 
presumption of malice." 146 So. at 238. III Copeland, 
the publication was not privileged and therefore proof 
of express malice was unnecessary to support the verdict. 
The Court impliedly held such proof would be necessary 
if the publication were privileged even though the publi­
cation was defamatory per se. The Croasdell case did 
not deal with the qualified privilege issue in any way 
whatsoever and in any event upheld the verdict against 
the defendant only after finding it was supported by 
"evidence of actual malice on the part of the defendant." 
199 So. at 570. 

6. See also White v. Fletcher, 90 So.2d 129, 131 (Fla. 1956) 
(plaintiff cannot recover where he fails to overcome qualified 
privilege with proof of malice); Loeb v. Geronemus, 66 So.2d 241 
(Fla. 1953) ("malice which vitiates a qualified privilege must 
be actual and not merely inferred from falsity"); Leonard v. 
Wilson, 150 Fla. 503, 8 So.2d 12, 13 (Fla. 1942) ("if the com­
munication was privileged, the presumption is it was without 
malice"); Myers v. Hodges, 53 Fla. 197, 44 So. 357, 363 (1907). 



7 

The respondent also relies on three decisions from 
the district courts of appeal in support of his analysis of 
Florida common law. None of them supports his position.7 

The common law privileges which have protected 
free speech on public matters in Florida provide a com­
pelling basis for finding the actual malice standard of 
fault applicable in all defamation actions involving mat­
ters of public concern.8 Because the respondent cannot 
dispute the case law, his tactic is to ignore the controlling 
cases, apparently with the hope that this Court will aban­
don the traditions of free speech in Florida when it deter­
mines the applicable standard of fault. 

II. 

ADOPTION OF THE SIMPLE NEGLIGENCE STAN­�
DARD CONFLICTS WITH THIS COURT'S ENDORSE­�
MENT OF THE ACTUAL MALICE STANDARD FOR� 
DEFAMATION ACTIONS INVOLVING MATTERS OF� 

REAL PUBLIC OR GENERAL CONCERN.� 

Ane argues that this Court adopted a simple negli­
gence standard in Firestone v. Time, Inc., 271 So.2d 745 
(Fla. 1972)-a case which this Court expressly held did 
not involve a matter of real public or general concern. 
(Respondent's Brief at 21-24). Even if Ane were correct, 

7. In Axelrod v. Califano, 357 So.2d 1048, 1050 (Fla. 1st 
DCA 1978), the District Court of Appeal found the presumption 
of malice raised by the defamatory per se nature of a publication
would not defeat a qualified privilege. The decision in Barry 
College v. Hull, 353 So.2d 575 (Fla. 3d DCA 1977), involved 
libel per quod, not libel per se. Finally, the respondent relies 
on Brown v. Fawcett Publications, Inc., 196 So.2d 465 (Fla. 2d 
DCA), cert. denied, 201 So.2d 557 (Fla. 1967) for his interpreta­
tion of Florida's common law, which involved solely the issue 
of the proof required to sustain a punitive damage award. 

8. See generally Note, Defamation, The Private Individual 
and Matters of Public Concern: A Proposed Resolution fOT 
Florida, 32 U.Fla.L.Rev. 545 (1980). 



8 

the Court did not adopt such a standard for non-public 
figure defamation cases based on matters of real public 
or general concern, and Ane does not even advance such 
an argument. Under Florida law, whenever a libel action 
is based on a news article regarding a matter of public 
or general concern, no matter what the status of the plain­
tiff, actual malice must be proven. This was the announce­
ment of this Court in Firestone and Gibson v. Maloney, 
231 So.2d 823 (Fla.), cert. denied, 398 U.S. 951 (1970). 
The subsequent decision of the United States Supreme 
Court in Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974), 
that the first amendment of the United States Constitution 
does not require application of the actual malice standard 
in non-public figure cases, did not alter this Court's prior 
interpretation of Florida law. 

The respondent relies on Helton v. United Press 
International, 303 So.2d 650 (Fla. 1st DCA 1974), and 
Holter v. WLCY-TV, Inc., 366 So.2d 445 (Fla. 2d DCA 
1978), cert. denied, 373 So.2d 462 (Fla. 1979), as examples 
of appellate decisions which have "assumed" the simple 
negligence standard is applicable in private figure defama­
tion cases. The holding of Helton was corrected by the 
First District Court of Appeal itself in From v. Tallahassee 
Democrat, Inc., 400 So.2d 52 (Fla. 1st DCA 1981), pet. 
denied, 412 So.2d 465 (Fla. 1982). The From Court said 
that Helton: 

correctly notes that Gertz does not require an actual 
malice standard for publications involving matters of 
public interest or concern. What it fails to note is 
that while Gertz no longer requires an actual malice 
standard as a matter of constitutional principle under 
the First Amendment, it does not foreclose the state 
courts from choosing an actual malice standard. 

400 So.2d at 56. 



9 

Ane's interpretation of Helton as holding that "the doc­
trine of public or general issue is no longer available to 
the media as a defense" (Brief at 9) is clearly wrong. 

Holter is accurately cited by Ane for the principle 
that "Florida Courts are to be guided by the decisions 
of the United States Supreme Court," (Brief at 10), but 
then Ane improperly distorts this rule to contend Florida 
courts "follow the precedent established by the U.S. Su­
preme Court in Gertz v. Robert Welsh, Inc. (sic), supra, 
that a private individual in a defamation suit is not re­
quired to show actual malice." This misstates both Florida 
law and the holding in Gertz that "the States may deter­
mine for themselves the appropriate standard of liability 
for a publisher . . . of defamatory falsehood injurious 
to a private individual." 418 U.S. at 347. 

In determining the appropriate standard for expres­
sion involving reports of real public concern, a state should 
look to its own historical treatment of defamation actions.') 

9. Judge Hubbart looking at the law of other states found 
the simple negligence standard supported by the "overwhelming 
weight of authority in the country." 423 So.2d at 385. The 
majority of the cases cited by him as expressly adopting the 
simple negligence standard in public issues cases do not, 
however, in fact do so. Three of the state decisions cited by 
Judge Hubbart clearly do not decide what standard of fault 
shoUld be applied in cases involving matters of real public or 
general concern, Wilson v. Capital City Press, 315 So.2d 393 (La. 
App.), cert denied, 320 So.2d 203 (La. 1975) (determining private 
plaintiff must prove fault but not what level of fault); Jacron 
Sales Co., Inc. v. Sindorj, 276 Md. 580, 350 A.2d 688 (1976) (de­
termining simple negligence standard is applicable in libel action 
by private figure which is not based on matter of public concern) ; 
Madison v. Yunker, 589 P.2d 126 (Mont. 1978) (determining 
private plaintiff must prove fault but not what level of fault). 
One of Judge Hubbart's state decisions, Thomas H. Maloney & 
Sons, Inc. v. E. W. Scripps Co., 43 Ohio App. 2d 105, 334 N.E.2d 
494 (Ct. App. 1974), cert. denied, 423 U.S. 883 (1975), erroneously 
appears to conclude that Gertz mandates application of a simple 
negligence standard in all private figure cases. Five of the 
state decisions from Judge Hubbart's collection of cases simply 

(Continued on following page) 



10 

In this state, the courts have, for many years, held that 
Florida has a far greater interest in free and open debate 
of all issues of real public or general concern than in 
providing a legal mechanism for guaranteeing compensa­
tion to individuals aggrieved by statements made about 
them. 

III. 

EVEN IF A SIMPLE NEGLIGENCE STANDARD� 
WERE IMPOSED, JUDGMENT FOR THE� 
DEFENDANT SHOULD BE DIRECTED.� 

Under any standard of fault, including a simple negli­
gence standard, The Miami Herald is entitled to a verdict. 
Ane relies on a tortured and extreme interpretation of 
the articles to show defamatory meaning, misinterprets 
the facts to demonstrate the reporter acted unreasonably, 
and cites no competent evidence of actual injury. (Respon­
dent's Brief at 12-21). 

A.� The Respondent Relies on a Tortured and Ex­
treme Interpretation to Show Defamatory 
Meaning. 

The respondent argues the language of the first Miami 
Herald article is defamatory because it: 

(1) States Monroe County Sheriff's officials said� the 
truck had been sold to him (Brief at 13), and 

Footnote continued-

follow the discredited rationale of Gertz itself-even though 
Gertz invites the states to determine the applicable standard of 
fault for themselves based on their historical interests in free 
speech. Dodrill v. Arkansas Democrat Co., 265 Ark. 628, 590 
S.W.2d 840 (1979), cert. denied, 444 U.S. 1076 (1980); Troman 
v. Wood, 62 Ill. 2d 184, 340 N.E.2d 292 (1975); Stone v. Essex 
County Newspapers, Inc., 367 Mass. 849, 330 N.E.2d 161 (1975); 
Jones v. Sun PubLishing Co., 292 S.E.2d 23 (S.C.), cert. denied, 
________� U.S. , 74 L.Ed. 2d 201 ( 1982). 



11 

(2)� "[P] lainly attributes to the plaintiff, Ane, [a] 
criminal offense amounting to a felony, trafficking 
in large quantities of marijuana." (Brief at 14). 

Both of these interpretations of the two articles sued 
upon are tortured and extreme and should be rejected 
by this Court as a matter of law. Valentine v. CBS, Inc., 
698 F.2d 430 (11th Cir. 1983) (interpreting Florida law). 

Although the first paragraph of the initial article, 
read out of context and in isolation might be read as 
erroneously attributing to sheriff's officials the statement 
that the truck was sold to the Old Milwaukee beer dis­
tributor/o this reading is shown to be incorrect by the 
remainder of the article which explicitly states the sheriff's 
officials said they did not know who owned the truck. 
Significantly, the remainder of the first article must be 
read to determine that the Old Milwaukee beer distributor 
is in fact Aurelio Ane. Long-standing principles of law 
require that the Court must consider the entire article. 
As the Fourth District Court of Appeal has recently stated 
in an opinion reversing a jury verdict, Byrd v. Hustler 

10. In Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279, reh. denied, 401 U.S. 
1015 (l971), the Supreme Court examined a similar problem in­
volving an apparently erroneous attribution of a statement to 
an authoritative source. In that case, Time magazine reported 
that a document published by the United States Civil Rights 
Commission alleged the plaintiff, a police officer, had committed 
certain acts of brutality. In fact, the document only made men­
tion of allegations being made by witnesses and did not explicitly 
conclude the plaintiff had committed the acts. In reinstating 
a directed verdict for the defendant, the Supreme Court rejected 
the plaintiff's claim that the article should be held libelous be­
cause of erroneous attribution of true allegations to an authori­
tative source. The plaintiff in the instant case tries to make a 
similar claim by construing The Miami Herald article as attribut­
ing to sheriff's officials a statement which undisputedly was 
made by Marvin Kimmel. The Pape case demonstrates that even 
if the Court accepts this interpretation of the articles, the de­
fendant should not be found liable. 



12 

Magazine, Inc., So.2d , 8 Fla. L.W. 1595, 1596 
(4th DCA 1983): 

[A] publication must be considered in its totality. 
"The court must consider all the words used, not 
merely a particular phrase or sentence." 

The petitioner demonstrated in its initial brief at 
pages 44-46 that the respondent's second interpretation 
of the article also is not possible. Neither of the articles 
accused Aurelio Ane of any criminal conduct whatsoever. 
At most, they accurately quote an identified, reliable 
source who stated the truck was sold to Ane earlier.ll 

It is not reasonable to interpret the articles as saying 
either that Ane definitely owned the truck or that he 
was involved with the crime. The trial judge erred in 
allowing the jury to impose liability against the defendant 
for publication of words not reasonably susceptible to a 
defamatory meaning. Cooper v. Miami Herald Publishing 
Company, 159 Fla. 296, 31 So.2d 382 (1947). 

B.� The Respondent Misrepresents the Facts in 
an Attempt to Show That the Reporter Acted 
Unreasonably. 

Ane's effort to demonstrate some fault provides the 
Court with an opportunity to focus on the factual context 

11.� The respondent relies heavily on an analysis of Belli 
v. Orlando Daily Newspapers, Inc., 389 F.2d 579 (5th Cir. 1967), 
cert. denied, 393 U.S. 825 (1968), for his argument that the trial 
judge in this case properly left to the jury the issue of whether 
the two articles were in fact defamatory of the plaintiff. The 
plaintiff in that case, the well known attorney Melvin Belli, al­
leged he had been defamed by reports that he deliberately tried 
to "take" the Florida Bar for hundreds of dollars by charging 
clothing purchases to his hotel bill while in Florida at the bar 
association's expense. The instant case, in contrast, does not 
involve language that imputes to the plaintiff any acts that a 
jury reasonably could conclude accused Ane of anything other 
than possible ownership of a beer truck. 



13 

of this case and test the concept of "negligence" in the 
context of a news story. Ane first asserts that "Kerstein 
(sic) knew from two independent sources ... that the 
owner of the truck was Lillian Fernandez," (Respondent's 
Brief, at 17) yet, the undisputed facts are that the investi­
gation was still going on and no one knew who owned 
the truck. The article reports that the sheriff's office 
was "just starting" the investigation and reports the sher­
iff's office observation that the ownership of such vehicles 
frequently changed. The full news article carefully re­
ports all facts-the Kimmel statement and facts which 
cast doubt on the Kimmel statement. 

Ane is also mistaken when he states, "Kerstein (sic) 
then made absolutely no attempts to verify this unreliable 
hearsay12 by contacting the people from Island Leasing." 
(Respondent's Brief, at 18). In fact, the reporter had 
called Island Leasing before calling Kimmel and had 
been told by Island Leasing that he must talk to Kimmel 
at Universal Brands for further information (T. 57). 
This was the second instance in which the reporter had 
been referred to Universal Brands, the first having come 
from the state beverage authorities (T. 54). Kirstein 
made a remarkable number of attempts to collect facts 
for the news article and the evidence demonstrates that 
he accurately reported all the information gathered. This 
record does not establish any fault whatsoever. 

12. The catch-phrase, "unreliable hearsay" does not ac­
curately summarize the statement of Marvin Kimmel, the Presi­
dent of Universal Brands. Kimmel made efforts to get answers 
for the reporter's questions (T. 58, 59). Because the reporter 
had been twice referred to Universal Brands,-by Island Leasing 
and by the state beverage authorities-it is not surprising that 
he placed credence in the statements of the President of that 
company. Kimmel's statement was no more "hearsay" than any 
other statement. 



14 

C.� The Plaintiff's Testimony Is Not Competent 
Evidence of Actual Injury. 

Gertz requires that "all awards must be supported 
by competent evidence of actual injury." 418 U.S. at 350. 
None of the evidence cited by the respondent-all his 
own unpersuasive testimony-is evidence of actual injury: 
(T. 98, 269, 273-84, 297, 303-05). The cited pages of 
the record are attached to this brief as an appendix. A 
review of this testimony reveals no injury. 

CONCLUSION 

The Court should adopt the actual malice standard 
for reports of matters of public concern, the decision of 
the Third District Court of Appeal should be quashed, 
and entry of judgment for the defendant should be di­
rected. 

Respectfully submitted, 

STEEL HECTOR & DAVIS RICHARD J. OVELMEN 
By /s/ TALBOT D'ALEMBERTE General Counsel 
THOMAS R. JULIN The Miami Herald Publish­
1400 Southeast Bank Bldg. ing Company 
Miami, Florida 33131 1 Herald Plaza 
(305) 577-2816� Miami, Florida 33101 

(305) 350-2204 



15 

CERTIFICATE OF SERVICE 

I HEREBY CERTIFY that true copies of the fore­
going Brief and Appendix were mailed July 6, 1983 to 
counsel for all amici curiae and to: 

\ 
Frank R. Angones, Esquire 

J Adams and Ward 

66 West Flagler Street 
Miami, Florida 33130 

Joe Creel, Esquire 
2222 Ponce de Leon Boulevard 
Coral Gables, Florida 33134 

Hugh J. Morgan, Esquire 

317 Whitehead Street 
Key West, Florida 33040 

L. Norton Preddy, Esquire 
Michael J. Partenti, III, Esquire 
12th Floor, Concord Building 
66 West Flagler Street 
Miami, Florida 33130 

/s/ THoMAS R. JULIN 


