
• IN THE SUPREME COURT OF FLORIDA 

Case No. 64,904 

THE MIAMI HERALD PUBLISHING� 
COMPANY,� 

Petitioner, 

vs. 

ROBERT R. FRANK, 

Respondent. 

-------------,/ 

• RESPONDENTS ANSWER BRIEF ON JURISDICTION 

Larry S. Stewart 
FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN 
GREER WElL &: ZACK, P.A. 
25th Floor One Biscayne Tower 
Miami, Florida 33131 
Phone: (305) 377-0241 
Attorneys for Respondent 

•� 
LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK, PROFESSIONAL ASSOCIATION, ONE BISCAYNE TOWER, TWENTY· FIFTH FLOOR, MIAMI, FLORIDA 



INDEX•� ~ 

Statement of the Case and Facts ................................................. 1� 

The Jury Instruction ...•.....•••...•••....•••....••.....•...••..••••.•.•••...••.. 2� 

The Decision Below .......•••......•......•....•......•..........•....••.....•... 3� 

Argument ..........•.................•.......•....•.............•...........•...........•.... 4� 

I� THE DECISION BELOW AFFIRMING LIABILITY� 
IS NOT IN DffiECT CONFLICT WITH ANY� 
QUALIFIED PRMLEGE DECISION OF THIS COURT ••••••••• 4� 

II� THE DECISION BELOW HOLDING THAT THE� 
TRIAL COURT DID NOT ERR IN THE� 
MANNER IN WHICH IT INSTRUCTED THE� 
JURY IS NOT IN CONFLICT WITH ANY� 
DECISION OF THIS COURT ..� 7 

• 
m THE DECISION BELOW DID NOT CONFLICT 

WITH DECISIONS REQUffiING AN INDEPENDENT 
REVIEW OF THE RECORD •••••.•••••••.•.•••••••••••••••••••••• 9� 

Conclusion .........••....••.•.•.....••.....•••....••••...••••...••...•.•..•••..••••.••••••. 10� 

..........................................................•... 10�Certificate of service 

•� 
i� 

LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK, PROFESSIONAL ASSOCIATION,ONE BISCAYNE TOWER,TWENTY-FIFTH FLOOR, MIAMI, FLORIDA 

http:��....��.�.�.....��.....���....����...����...��...�.�..���..����.������
http:�.................�.......�....�.............�...........�...........�
http:���......�......�....�......�..........�....��.....�
http:�.....���...���....���....��.....�...��..����.�.���...��


• TABLE OF AUTHORITIES 

Abram v. Odham, 89 So 2d 334 (Fla. 1956) ..........•........................� 

............. 1�Balter v. Ethyl Corp., 386 So 2d 1226 (Fla. 3rd DCA 1980)� 

.•..••..........•..... 1�Balter v. Frank, 386 So 2d 1227 (Fla. 3rd DCA 1980)� 

1�Balter v. Pan American Bank, 383 So 2d 256 (Fla. 3rd DCA 1980) ••••• 

2, 10� ....................................•..........•.......•........••.....•..•.•....••� 

Firestone v. Time, Inc., 271 So 2d 745 (Fla. 1972) .................•........ 4,5� 

5�Firestone v. Time, Inc., 305 So 2d 172 (1974) ..� 

4, 5, 6�Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974) ......•.•...........••...••� 

Gibson v. Maloney 231 So 2d 823 (Fla. 1970) ..•.......•.........••....•..... 6� 

Miami Herald Publishin Co. v. Ane, 312 So 2d 376 (Fla. 3rd DCA� 
1982 .� 

New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. at 270 (1964) .................. 6� 

Rosenbloom v. Metromedia, 403 U.S. 29 (1971) ....•....•.................... 5�•
6 

6,8Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 451, 457 (1976) ...................•.......� 

•� 
ii� 

LAW OFFICES FLOYO PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK, PROFESSIONAL ASSOCIATION, ONE BISCAYNE TOWER,TWENTY· FIrTH FLOOR, MIAMI, FLORIOA 

http:�.......�.........��....�
http:�.�...........��
http:�..........�.......�........��.....�..�.�
http:�..��..........�


• IN THE SUPREME COURT OF FLORIDA 

Case No. 64,904 

• 

THE MIAMI HERALD PUBLISHING 
COMPANY, 

Petitioner, 

vs. 

ROBERT R. FRANK, 

Respondent. 

-------------_/ 

STATEMENT OF THE CASE AND FACTS 

The plaintiff, Robert R. Frank, is a private attorney. It was admitted by 

the Herald below that at all times material to this action Frank was a private figure. 

In 1969, Frank undertook to represent a corporation in a Chapter 11 reorganization. 

The proposed reorganization was unsuccessful and the company was ultimately 

declared bankrupt. 

After the company went under, the president, David Balter, sued almost 

everyone that had been involved in the reorganization efforts, including a bank, 

private lenders and Bob Frank. The claim against Frank was for legal malpractice in 

allegedly failing to prepare certain loan papers in proper form and in a timely 

manner. 

Bob Frank was found not guilty. Some of the other defendants were found 

liable by the jury.* There was nothing sensational or prominent about the trial. 

Indeed, at the time of the verdict when the Herald published a small news article, it 

did not consider Frank's involvement significant enough to even mention. 

• 
* The verdict in favor of Bob Frank was affirmed on appeal. Balter v. Frank, 386 So 
2d 1227 (Fla. 3rd DCA 1980). A jUdgment in favor of the bank was likewise affirmed. 
Balter v. Pan American Bank, 383 So 2d 256 (Fla. 3rd DCA 1980). The verdict in 
favor of Balter and against other defendants was reversed. Balter v. Ethyl Corp., 
386 So 2d 1226 (Fla 3rd DCA 1980). 

LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK,PROFESSIONAL ASSOCIATION,ONE BISCAYNE TOWER,TWENTY-FIFTH FLOOR, MIAMI, FLORIDA 



• 
A Herald writer, Michael Putney, learned of the trial, had visions of a 

"David and Goliath" story and set out to write the article which is the subject of this 

action. Although the article only referred to Frank three times, it did so in a totally 

defamatory manner. 

As noted by the Third District below, without consulting Frank, the 

Herald writer stated as absolute fact that a certain loan, which was necessary to the 

reorganization, was not obtained because Frank allegedly did not prepare the loan 

papers in proper form or in a timely manner - that is, that Frank committed 

malpractice. In fact, the evidence at the trial of this case established that the loan 

was denied for reasons unrelated to Frank and that the statements about Frank were 

false and the result of the writer's one~ided, biased presentation. 

• 
Indeed, the evidence overwhelmingly established the fault of the Herald. 

The Herald writer ignored numerous "red flags flying"* consisting of the prior jury 

verdict, the admitted prejudice of his main source, Balter, the admitted prejudice of 

Balter's attorney and his express knowledge of Frank's denials. The Herald writer 

never contacted anyone to get Frank's side of the story, ignored critical documents 

and testimony in the court file and considered only one side of the testimony. He 

violated the Herald'S own Stylebook as well as the fundamental standards of 

journalism. 

When Frank asked for a retraction, the Herald replied by falsely stating 

that the article was based on the trial transcript which showed that the article was 

true. At the trial of this case, it was established that the Balter transcript had not 

been typed up when the retraction was refused. Following the Herald'S refusal to 

retract, Frank filed this action. 

The Jury Instruction 

When Putney prepared the article in question he had reviewed the Balter 

• *Cape Publications, Inc. v. Adams, 336 So 2d 1197, 1200 (Fla. 4th DCA 1976) 

2 
LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK,PROFESSIONAL ASSOCIATION,ONE BISCAYNE TOWER,TWENTY·FlrTH FLOOR, MIAMI, FLORIDA 



• 
verdict. He had also reviewed the Balter jury instructions. In the article, Putney 

stated that, in the Balter malpractice trial, Frank had been found not guilty. And, as 

noted by the Third District below, the verdict itself was admitted without objection. 

The Herald sought to call the Balter jurors as witnesses.* Although 

Putney had not consulted any of them in writing the article, the Herald wanted the 

Balter jurors to testify that they made a mistake and that they really meant to find 

Frank guilty. When that request was denied, the Herald then requested the court to 

instruct the jury that the verdict did "not mean the statements in the article••. 

[were] false". Frank objected on the grounds that such an instruction would be a 

comment on the evidence, misleading and that the verdict was at least relevant proof 

on the questions of the Herald's publishing fault as to both liability and punitive 

damages. After argument, the trial court gave a modified, more neutral instruction. 

• 
In a complete surprise at trial, since it had not been revealed in any of the 

extensive pretrial testimony, Putney testified that when the retraction request was 

received, he contacted the husband of the jury forewoman. Over Frank's objection, 

Putney was allowed to testify that the husband told him that his wife said the article 

was accurate. In this backdoor fashion, the Herald was able to evade the trial court's 

ruling. 

The Decision Below 

The Herald accuses the Third District below of failing to conduct an 

independent review of the record. In its opinion, the Third District specifically 

stated that its decision was based on "our review of the record". Based on that 

review, the Third District found that the jury properly concluded that the statements 

about Frank were false and were negligently published. The Third District also found 

that there was no legal support for the Herald's complaint about the jury instruction. 

• * The husband of the Balter jury forewoman worked for the Herald. 

3 
LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK, PROFESSIONAL ASSOCIATION, ONE BISCAYNE TOWER,TWENTY-FIFTH FLOOR, MIAMI, FLORIDA 



• The Herald then requested that the Third District certify this case as 

passing on a question of great public importance. That request was denied. 

ARGUMENT 

I. 

THE DECISION BELOW AFFIRMING LIA­
BILITY IS NOT IN DffiECT CONFLICT WITH 
ANY QUALIFIED PRMLEGE DECISION OF 
THIS COURT 

The Herald contends that the decision below, to the extent that it 

sanctions recovery for "negligent speech", is in direct conflict with three prior 

decisions of this Court which recognize a qualified common law privilege that applies 

here and which was not followed by the District Court below. This position was never 

raised below and makes no logical sense. 

• 
The negligent fault concept for private figure libel liability, which has 

been overwhelmingly adopted throughout the United States following the Supreme 

Court decision in Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974), deals solely with 

the standard of the publishers liability. The qualified privilege concept is an entirely 

different matter. It is an affirmative defense which must be plead and proved by the 

defendant - neither of which occurred here. 

It is only conflicts of decisions that supply jurisdiction to invoke certiorari 

review. The subject of a qualified common law privilege is not mentioned or in any 

way decided below. As a matter of fact, it was not even raised as a point on appeal 

by the Herald. Thus, there is no decisional conflict for certiorari jurisdiction. 

Furthermore, when the cases cited by the Herald are examined, it is clear that there 

is no conflict in even the results of the decision below and the cases relied on by the 

Herald. The result below is in complete harmony with the qualified privilege law as 

previously established by this Court. 

• The Herald cites first this Court's initial opinion in Firestone v. Time, 

Inc., 271 So 2d 745 (Fla. 1972). 

4 

LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK, PROFESSIONAL ASSOCIATION, ONE BISCAYNE TOWER, TWENTY· FIFTH FLOOR, MIAMI, FLORIDA 



•� 

•� 

•� 

That decision dealt with whether, because of her involvement in a highly 

publicized divorce, Mrs. Firestone was involved in a matter of "public or general 

concern" so that Time could not be held liable for negligently reporting the result of 

the divorce.* This Court there held that while the Firestone divorce was news­

worthy, it was not a matter of real public or general concern. Id. at 752. This Court 

further noted that neither position nor fame would be allowed to subject private 

affairs to unbridled public scrutiny in the news media. Id. at 752. Mrs. Firestone's 

common law liable action thus remained intact. More important, no decisional 

conflict exists between that decision and the decision below. 

This Court's second Firestone decision makes it even clearer that no 

conflict exists. In the second decision, this Court was reviewing a final jUdgment 

that had been SUbsequently rendered in Mrs. Firestone's favor. Firestone v. Time, 

Inc., 305 So 2d 172 (1974). There this Court reviewed the evidence of fault and 

affirmed the verdict on a showing of "erroneous reporting" amounting to "journalistic 

negligence". Id. at 178. This Court also noted, referring to its first Firestone 

decision, that jUdicial proceedings are qualifiedly privileged only if fair, impartial and 

accurate in regard to all material matters. Id. at 177. The holding in this Court's 

opinion in Abram v. Odham, 89 So 2d 334 (Fla. 1956) is to the same effect - a 

communication loses its qualifiedly privileged character if it is false. Id. at 336. 

Here the publication has been found to be inaccurate and false. There­

fore, the Herald had no privilege to defame Frank and, more important to this 

* At that time in the evolution of libel law, the United States Supreme Court had 
established that even for private figures, if the published event involved a matter of 
public or general concern the publisher could not be held liable for a negligently false 
publication, only for one published with actual malice. Rosenbloom v. Metromedia, 
403 U.S. 29 (1971). Subsequently, the United States Supreme Court decided that such 
a test imposed too high a standard for private figures and it therefore receded from 
Rosenbloom. Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974)• 

5 
LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK, PROFESSIONAL ASSOCIATION, ONE BISCAYNE TOWER,TWENTY' FIFTH FLOOR, MIAMI, FLORIDA 



•� 

•� 

•� 

proceeding, the decision below affirming liability is not in conflict with prior 

decisions of this Court on the subject of qualified privileges. 

The Herald also claims direct conflict with this Court's decision in Gibson 

v. Maloney, 231 So 2d 823 (Fla. 1970). The facts and decision in Gibson are in no way 

similar to this case. There, the plaintiff had by choice made himself a public figure 

by injecting himself into the public scene by instigating an editorial campaign against 

the defendants. This Court held that the defendants therefore had the right to make 

fair comment on plaintiff's activities. 

Frank did not inject himself into any public issue. He did not create any 

public issue. He was simply a private attorney representing a client and who was 

sued by his client. And, there was no fair comment by the Herald - only a false, 

defamatory publication. As a result, there is nothing in the decision below that 

conflicts with this Court's decision in Gibson. 

The case does, however, vividly illustrate the importance of a negligence 

standard of liability for private figures as described by this Court in Firestone, as 

adopted by the Third District Court in Miami Herald Publishing Co. vAne, 423 So 2d 

376 (Fla. 3rd DCA 1982), and as followed here below. Under the Herald's standards it 

would be free to carelessly defame private figures, even if in violation of its own 

standards and all other journalistic standards. But as has been repeatedly recognized: 

there is no constitutional value in false statements of fact. 
Neither the intentional lie nor the carele$ error materially 
advances society's interest in "uninhibited, robust, and wide­
open debate on public i$ues. New York Times Co. v. 
Sullivan, 376 U.S. at 270 (1964) (Emphasis added). 

See also: Gertz v. Robert Welch, Inc., supra. And, as the United States Supreme 

Court again noted in Firestone: 

[I] naccurate and defamatory reports of facts [are] 
matters deserving no First Amendment protection. Time, 
Inc. v. Firestone, 424 U.S. 451, 457 (1976). 

6 
LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK, PROFESSIONAL ASSOCIATION, ONE BISCAYNE TOWER,TWENTY-FIFTH FLOOR, MIAMI, FLORIDA 



•� 

•� 

•� 

Freedom of the press does not mean freedom to do to private figures as 

the Herald likes. Freedom without the checks of a negligence standard would be 

freedom for only the privileged few and would lead to abuse for the remainder. 

n 

THE DECISION BELOW HOLDING THAT THE 
TRIAL COURT DID NOT ERR IN THE 
MANNER IN WHICH IT INSTRUCTED THE 
JURY IS NOT IN CONFLICT WITH ANY 
DECISION OF TIDS COURT 

The Herald argues that the decision below, holding that the trial court did 

not err in the manner in which it instructed the jury, is in conflict with prior 

decisions of this Court because (1) the Third District allegedly did not assess the 

likelihood of confusion and (2) the trial court did not allow the Balter jurors to 

"explain" their verdict. Neither argument establishes any jurisdictional conflict. 

On its first contention, the Herald cites only cases stating general 

principles for appellate review of jury instructions. There is nothing in the decision 

below that in any way conflicts with any of those decisions. The alleged failure of 

the Third District to assess the likelihood of confusion is nothing more than a figment 

of the mind of Herald's counsel. In fact, the opinion reflects just the contrary. Even 

were the opinion silent on the point, the presumption would be that the Third District 

correctly discharged its obligations in reaching its decision. 

In an effort to bolster this point of its petition, the Herald argues, relying 

on the dissent below, that on the merits, the trial court committed prejudicial error. 

That argument is in direct violation of Florida Appellate Rule 9.120. As stated in the 

Committee Notes: 

It is not appropriate to argue the merits of the substantive 
issues involved in the case•••• 

At this level, the focus is supposed to be on the decision of the District 

Court, not the merits of the trial court's actions. And, in any event, the Herald's 

reliance on the dissent below is misplaced. The verdict was very relevant on the 

7 
LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK,PROFESSIONAL ASSOCIATION,ONE BISCAYNE TOWER,TWENTY-FIFTH FLOOR, MIAMI, FLORIDA 



• issue of liability and punitive damages, a point overlooked by the dissenter. And, as 

noted by the majority below, there was little support in the record for the dissent's 

position. 

• 

This entire point is somewhat incredible in view of the fact that it was 

the Herald who requested the jury instruction in the first place. As proposed by the 

Herald, the instruction was clearly erroneous and misleading. By tying the verdict 

and article together in their proposal, the Herald was trying to slip in a hidden 

message that since the prior verdict did not mean the article was false, it could mean 

that Frank did not do what he was supposed to do and that Frank did cause Balter to 

lose his business and the article was therefore true. At best that was confusing and 

probably worse. One rational interpretation of the Balter verdict is that the jury did 

find that Frank had not committed malpractice and had not caused Balter to lose his 

business. The Herald has no license to choose from several possible interpretations of 

a court decision the one most damning to the plaintiff. If they do so, they must be 

able to prove it was correct. Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 451, 459 (1976). 

Furthermore, that verdict was very relevant on the issue of the Herald's 

fault. It was one of many "red flags flying" when the article was written. Even had 

the Herald objected, it would have been properly admitted since it was extremely 

relevant. And, the trial court was correct in not giving the one-sided, unfair 

instruction requested by the Herald. 

The Herald also complains that, since the verdict below was a general 

verdict, it cannot be concluded that the jury was not confused. This again is not a 

proper argument to present on a petition for certiorari since it goes to the merits and 

does not demonstrate any decisional conflict. Even more important, however, is the 

fact that the Herald did not request any interrogatory verdict and agreed to a general 

• 
verdict. It is therefore in no position to complain about a general verdict. 

8 
LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK,PROFESSIONAL ASSOCIATION,ONE BISCAYNE TOWER, TWENTY· FIFTH FLOOR, MIAMI, FLORIDA 



---

• The Herald's second contention conceming the disallowance of testimony 

from the Balter jurors again violates the requirements of Florida Appellate Rule 

9.120, constitutes a non~equiter and is also legally incorrect. Whether the jurors 

testified or not has no bearing on the merits of the jury instruction. From the 

beginning, the Herald's position has been that it was either entitled to an instruction 

on the verdict or the juror testimony. One is not an alternative for the other. Each 

had to stand or fall on its own merits. Thus, the fact that the trial court disallowed 

the juror's testimony does not make the jury instruction either right or wrong. The 

Herald's approach is simply wrong. 

Moreover, the Herald's argument that the trial court erred in not allowing 

the juror testimony is legally incorrect. The Herald did not want the jurors to 

"explain" their verdict. It wanted the jurors to "explain away" the verdict. It wanted 

the jurors to testify four years later that they made a mistake - that Frank really 

• was guilty of malpractice. No case has ever allowed that. The trial court was 

correct and there is no conflict. 

m 

THE DECISION BELOW DID NOT CONFLICT 
WITH DECISIONS REQUIRING AN INDEPEN­
DENT REVIEW OF THE RECORD 

As the premise for its last point, the Herald accuses the Third District 

below of failing to conduct an independent review of the record. This is most 

perplexing. The decision below expressly states that it is based on "our review of the 

record". Who does the Herald think reviewed the record? The Herald is not entitled 

to a de novo retrial of the case. It got the review it was entitled to. 

• 
The "independent review" cases simply hold that the appellate court must 

independently satisfy itself that the record evidence is sufficient to support the 

verdict - it cannot rely upon summaries of the evidence from a lower court. There 

is no decision that holds in libel cases the standard of review for the sufficiency of 

9 
LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK, PROFESSIONAL ASSOCIATION, ONE BISCAYNE TOWER,TWENTY-FIFTH FLOOR, MIAMI, FLORIDA 



• 
the evidence is any different from other civil litigation. Indeed, the principle case 

relied on by the Herald, Cape Publications, Inc. v. Adams, 336 So 2d 1197 (Fla. 4th 

DCA 1976), held that the "credible evidence" supported the verdict. The "indepen­

dent review" cases simply require that such a review will be conducted at each level 

of the appellate review, independent of what was done before. 

Here, there was no lower court statement of the facts which anyone was 

urging on the district court. Here, the district court did review the record to see if 

there was evidence to support the jury's verdict. That was all that is required and 

therefore there is no conflict. 

CONCLUSION 

For the reasons stated, the Respondent respectfully submits that the 

petition should be denied. 

• 
FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN 
GREER WElL &: ZACK, P.A. 
25th Floor One Biscayne Tower 
Miami, Florida 33131 
Phone: (305) 3 7-0241 
Attorneys f Respondent 

CERTIFICATE OF SERVICE 

WE HEREBY CERTIFY that a true copy of the foregoing was mailed this 

If d- day of March, 1984, to Sanford L. Bohrer of Thomson Zeder Bohrer Werth 

Adorno &: Razook, 1000 Southeast Bank Building, Miami, Florida 33131, Attorneys for 

Petitioner, and Richard J. Ovelmen, General Counsel ~he Miami Herald Publishing 

Company, One Herald Plaza, Miami, Florida 33101 

•� 
10� 

LAW OFFICES FLOYD PEARSON STEWART RICHMAN GREER WElL & ZACK,PROFESSIONAL ASSOCIATlON,ONE BISCAYNE TOWER,TWENTY·FIFTH FLOOR, MIAMI,FLORIDA 


