
Ot 7 

21 
-f/l1 

IN THE SUPREME coUJ;'SI'·O"-Jf... ED 
'- • v'1111/ E 

OF FLORIDA AUG 15 1984 
c::2.---­

Case No. 64,904 CLERK, S t-'ht:. E COURt 
By, 

. (C~etifD~e~pu~tY~CI~e~k--
THE MIAMI HERALD PUBLISHING COMPANY, a r
 

division of Knight-Ridder Newspapers, Inc.,
 
Petitioner, 

vs. 

ROBERT R. FRANK, 
Respondent. 

DISCRETIONARY REVIEW OF A DECISION OF THE THIRD
 

DISTRICT COURT OF ApPEAL OF FLORIDA
 

INITIAL BRIEF OF PETITIONER
 
THE MIAMI HERALD PUBLISHING
 

COMPANY
 

RICHARD J. OVELMEN THOMSON ZEDER BOHRER 

General Counsel VVERTH ADORNO &RAZOOK 

The Miami Herald PARKER D. THOMSON 

Publishing Company SANFORD L. BOHRER 

One Herald Plaza CHARLES V. SENATORE 

Miami, Florida 33101 LAURA BESVINICK 

(305) 350-2204 1000 Southeast 
Bank Building 

Miami, Florida 33131 
(305) 350-1100 

Attorneys for Petitioner
 
The Miami Herald Publishing Company
 

E. L. MENDENHALL, INC., 926 Cherry Street, Kansas City, Mo. 64106, (816) 421-8080 



TABLE OF CONTENTS 

TABLE OF CITATIONS IV 

STATEMENT OF THE CASE 1 

STATEMENT OF THE FACTS 1 

The Tropic Article From Which This Suit Arises 

The Preparation Of The Article 

The Herald's Editorial And Legal Review Of The 
Article 

1 

4 

5 

Frank's Claims 6 
What The Evidence Adduced At Trial Demon­

strated Putney Could Have Known About The 
Events Of August 4, 5 and 6, 1969 

The Proceedings Below Relating To The Balter 
Verdict And Jurors 

9 

12 
The Negligence Instruction __ 

The Jury Verdict And Appeal 
District 

To 

_.._ 

The 

__ . 

Third 

13 

14 

ARGUMENT 14 

1. THIS CASE DEMONSTRATES THE UN­
WORKABILITY OF "SIMPLE NEGLI­
GENCE" AS THE LIABILITY RULE FOR 
LIBEL SUITS INVOLVING NEWS REPORTS 
OF REAL PUBLIC OR GENERAL CONCERN 14 

" 

A. The Herald Reasonably And Carefully 
Gathered And Reported The Facts 

B. Frank Has Never Shown How Any of the 
Herald's Conduct Showed A Lack Of 
Reasonable Care Or Caused The Alleged 
Falsity In The Statements 

17 

19 



\.
 

II 

1.	 The fact that Putney did not personally 
interview Frank was not evidence of 
a lack of reasonable care causing the 
alleged falsity in the statements 21 

(a)	 There was no reason to interview 
Frank before publishing the state­
ment that Frank failed to timely 
prepare the necessary loan docu­
ment 22 

(b)	 There was no reason to interview 
Frank before publishing the state­
ment that Frank failed to get the 
necessary seal of court for the bank 
to fund the loan 24 

2.	 None of the Herald's conduct was 
shown by Frank to indicate a lack of 
reasonable care causing the alleged 
falsity in the statements 25 

II.	 HAD THE THIRD DISTRICT COURT OF 
APPEAL CONDUCTED THE REQUIRED IN- . 
DEPENDENT APPELLATE REVIEW OF 
THE "CONSTITUTIONAL FACTS" OF 
FAULT AND FALSITY, IT WOULD HAVE 
REVERSED THE TRIAL COURT, EVEN AS­
SUMING A NEGLIGENCE STANDARD 28 

A.	 Independent Appellate Review Is Re­
quired In Libel Cases To Insure That The 
Plaintiff Has Met His Constitutionally Im­
posed Burden Of Proving Fault And 
Falsity 29 

1.	 Independent appellate review is re­
quired in all First Amendment cases 



\" 

III 

involving determinations of "constitu­
tional fact" 30 

2.	 The constitutional requirements of 
fault and falsity in libel cases are 
"constitutional facts" which merit in­
dependent appellate review.................. 31 

B.	 Had The Third District Conducted The 
Required Independent Appellate Review 
Of The Trial Court Record It Would Have 
Reversed The Jury Verdict For Frank .... 33 

1.	 The required independent review of 
the record reveals that Frank failed 
to prove that the Herald was negli­
gent 34 

2.	 The required independent review of 
the record indicates that Frank failed 
to prove that the statements in the Ar­
ticle were not either true or substan­
tially true 34 

III.	 THE TRIAL COURT IMPROPERLY PER­
MITrED THE JURY TO INFER THAT THE 
STATEMENTS WERE FALSE' FROM THE 
GENERAL MALPRACTICE VERDICT IN 
FRANK'S FAVOR 39 

CONCLUSION 44 
CERTIFICATE OF SERVICE __ .__ _ 44 



IV 

TABLE OF CITATIONS 

Cases: 

Allett v. Hill, 422 So.2d 1047 (Fla. 4th DCA 1982), 
pet. denied, 434 So.2d 887 (Fla. 1983) 43 

Allstate Insurance Co. v. Vanater, 297 So.2d 293 (Fla. 
1974) 43 

Adantic Coast Line R. Co. v. Campbell, 104 Fla. 274, 139 
So. 886 (1932) 41 

Baumgartner v. United States, 322 U.S. 665 (1944) 30 

Beckley Newspapers Corp. v. Hanks, 389 U.S. 81 (1967) 31 

Bishop v. Wometco Enterprises, 235 So.2d 759 (Fla. 
3d DCA), cert. denied, 240 So.2d 813 (Fla. 1970) 
..........................................................................................35, 36, 39 

Bose Corp. v. Consu.mers Union, Inc., 104 S.Ct. 1949 
(1984) 28-29, 30, 31, 32 

City of Anna Maria v. Miller, 91 So.2d 333 (Fla. 1956) 42 

Delacruz v. Peninsula State Bank, 221 So.2d 772 (Fla. 
2d DCA 1969) 34-35 

Edwards v. South Carolina, 372 U.S. 229 (1963) 30 

Firestone v. Time, Inc., 271 So.2d 745 (Fla. 1972) ""'''' 15 

Florida Power & Light Co. v. McCollum, 140 So.2d 569 
(Fla. 1962) 43 

Florida Publishing Co. v. Lee, 76 Fla. 405, 80 So. 245 
(1918) 35 

Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974) 19, 29, 
32,35 

Gibson v. Maloney, 263 So.2d 632 (Fla. 1st DCA 1972), 
cert. denied, 268 So.2d 909 (Fla.), cert. denied, 410 
U.S. 984 (1973) 31 

Greenbelt Cooperative Publishing Association v. Bres­
ler, 398 U.S. 6 (1970) 31 



v 

Hammond v. Times Publishing Co., 162 So.2d 681 (Fla. 
2d DCA 1964) 36 

Hawke v. Broward National Bank, 220 So.2d 678 (Fla. 
4th DCA 1969) 35 

Helman v. Seaboard Coast Line Ry., 349 So.2d 1187 
(Fla. 1977) 33 

Hill v. Lakeland Ledger Publishing Corp., 231 So.2d 
254 (Fla. 2d DCA 1970) 35, 36, 39 

JacobelZis v. Ohio, 378 U.S. 184 (1964) 30 

Jamason v. Palm Beach Newspapers, Inc., 450 So.2d 
1130 (Fla. 4th DCA 1984) 23 

McA1·thur v. Cook, 99 So.2d 565 (Fla. 1957) _ _ .41-42 

McCormick v. Miami Herald Publishing Co., 139 So.2d 
197 (Fla. 2d DCA 1962) _ 35-36,39 

Medico v. Time, Inc., 643 F.2d 134 (2d Cir.), cert. de­
nied, 454 U.S. 836 (1981) 35 

Miami Herald Publishing Co. v. Ane, 423 So.2d 376 
(Fla. 3d DCA 1983) 1 

Miami Herald Publishing Co. v. Ane, Case No. 63,114 
(Fla. argued January 10, 1984) 1, 15, 16, 28 

Miami Herald Publishing Co. v. Frank, 442 So.2d 982 
Fla. 3d DCA 1983) 1, passim 

Monitor Patriot Co. v. Roy, 401 U.S. 265 (1971) 32 

Neimotko v. Maryland, 340 U.S. 268 (1951) 30 

New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964) 31 

Pennekamp v. Flo1-ida, 328 U.S. 331 (1946) 30 

Pennsylvania Insurance Co. v. Miami National Bank, 
241 So.2d 861 (Fla. 3d DCA 1970) 42 

Ross v. Gore, 48 So.2d 412 (Fla. 1950) 17 

Roth v. United States, 354 U.S. 476 (1957) 30 

St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727 (1968) 31 

State v. Ramirez, 73 So.2d 218 (Fla. 1954) 41 



VI 

Time, Inc. v. Hill, 385 U.S. 374 (Fla. 1967) _ _. 16 

Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279 (1971) _ 31 

Tribune Co. v. Levin, Case No. 63,217 (Fla. argued 
January 10, 1984) , , 15, 16,28 

T1'ucking Employees of North Jersey Welfare Fund, 
Inc. v. Romano, 450 So.2d 843 (Fla. 1984) 42 

Watts v. Indiana, 338 U.S. 49 (1949) ......_ _ __ .. _ 31 

Wilson v. Scripps-Howard Broadcasting Co., 642 F.2d 
371 (6th Cir.), cert. granted, 454 U.S. 962, cert. 
dismissed, 454 U.S. 1130 (1981) _................................... 35 

Yacker v. Teitch, 330 So.2d 828 (Fla. 3d DCA 1970) ...... 43 

Other Authority: 

6A Collier on Bankruptcy § 1120 (14th ed. 1977) _.. _ _. 35 

Fla. Bar Code Jud. Conduct, Canon 3A(6) 26 

Florida Constitution: Article V, Section 3 (b) (3) _....... 1 

Florida Statutes: Section 900401 41 

McCORMICK ON EVIDENCE, § 185 (2d ed. 1972) 41 

Rule 9.030(a) (2) (A) (iv), Florida Rules of Appellate 
Procedure 1 

Rule 9.120, Florida Rules of Appellate Procedure 1 

U.S. Constitution, First Amendment __ .. _.... .... 14, passim 



STATEMENT OF THE CASE 

This is an action to review the affirmance by a divided 
panel of the Third District Court of Appeal of a judgment 
entered on a $30,000 jury verdict in a libel suit against 
Petitioner The Miami Herald Publishing Company (the 
"Herald") in favor of Respondent Robert R. Frank 
("Frank"). Miami Herald Publishing Co. v. Frank, 442 
So.2d 982 (Fla. 3d DCA 1983). After the Third District 
denied the Herald's Motion for Rehearing En Bane,Rehear­
ing and Request for Certification of Questions of Great 
Public Importance, the Herald sought discretionary review 
in this Court. This Court accepted jurisdiction on July 
12, 1984,1 pursuant to Article V, Section 3(b) (3) of the 
Florida Constitution and Rules 9.030 (a) (2) (A) (iv) and 
9.120 of the Florida Rules of Appellate Procedure. 

This is the first libel suit involving a news report of 
"real public or general concern" tried to a jury under the 
simple negligence test adopted by the Third District in 
Miami Herald Publishing Co. v. Ane, 423 So.2d 376 (Fla. 
3d DCA 1983), which is now pending in this Court. Miami 
Herald Publishing Co. v. Ane, Case No. 63,114 (Fla. argued 
January 10, 1984). 

STATEMENT OF THE FACTS 

The Tropic Article From Which This Suit Arises 

On May 21, 1978, the Herald published an article en­
titled "The Saga of David and Ethyl" by Michael Putney 

1. Citations to the Record on Appeal are designated "R"; 
citations to the transcript of the trial are designated "Tr."; and 
citations to the parties' trial exhibits are designated "PItf. Ex." 
and "De!. Ex.". The Tropic article, Pltf. Ex. 1, is reproduced 
in the Appendix (<lApp."). 



2 

in Tropic, its Sunday magazine (the "Article") (App. 1) 
(Tr. 141-43; Pltf. Ex. 1). The Article concerns the 1969 
bankruptcy of Pac Craft, a company owned by small­
businessman David Balter, after an attempt to "reorganize" 
it under Chapter 11 of the bankruptcy laws; its subsequent 
takeover by Ethyl, a Fortunate 500 company, after the 
reorganization failed; and the resulting Dade County Cir­
cuit Court litigation. This lengthy story (about 4,000 
words) related Balter's struggle to retain control of Pac 
Craft and reported the million dollar jury verdict Balter 
won in his circuit court action against Ethyl, John Scussel, 
and Paul Wolf (the "Balter trial"). The Article makes 
only brief references to Frank as the lawyer Balter hired 
to handle the reorganization of Pac Craft, including prep­
aration of the documents necessary to obtain the funds for 
the plan of reorganization. 

The Article reported that during the mid-1960's Pac 
Craft had been a very profitable "converter" of polyethylene 
film, which purchased almost all of its film from Ethyl. 
When, in 1967, Balter sought a $450,000 loan for his 
business and needed a guarantee, he approached Ethyl, 
which readily agreed. Shortly after Ethyl guaranteed 
the loan in exchange for the right to take over Balter's 
business in the event Balter defaulted, Ethyl began to ship 
defective film to Pac Craft. Pac Craft's business began to 
suffer, but Balter received no cooperation from Ethyl. 
Ethyl would not replace the defective film, give credits, 
or permit Balter to purchase film elsewhere. In addition, 
Ethyl threatened to decline to renew the loan guarantee. 

Faced with the loss of the business he built, Balter 
took the only step remaining to him-he hired bankruptcy 
lawyer Robert Frank and filed for Chapter 11 in bank­
ruptcy court. Out of the Chapter 11 proceedings arose 
a plan of arrangement, written by Frank, through which 



\.
 

3 

Balter would retain control of his business, and his credi­
tors, including Ethyl, would accept a payment plan. 

As reported in the Article, under the plan of arrange­
ment, Balter was permitted to retain control of Pac Craft 
if he could raise $213,000 to be deposited with the bank­
ruptcy court's "monitor", David Hughes, by a certain date 
(originally, August 4, 1969, but later extended to August 
6). Under the plan of arrangement, Wolf and Scussel 
were to contribute a total of $170,000-$100,000 of which 
was in the form of a check never deposited-and Balter 
was to raise the remaining $43,000. Balter arranged with 
a bank for a $43,000 loan, but Frank did not prepare 
a court order authorizing the loan (the "loan document") 
until shortly before the August 6 deadline for depositing 
the money. When Balter presented the proper loan docu­
ment, it didn't have the clerk's seal (which the bank had 
advised Frank was required for the loan), the bank refused 
to fund the loan, and Balter missed the August 6 deadline. 
When Balter missed that deadline, the bankruptcy judge 
returned Wolf's check and, after missing two more dead­
lines, Balter eventually lost Pac Craft. Finally, the Article 
relates how Balter successfully sued Ethyl, Scussel and 
Wolf-receiving a million dollar jury verdict-for illegally 
interfering with Balter's plan of arrangement and unlaw­
fully taking control of Pac Craft from him. 

Although the Article mentions Frank only in passing, 
it reports he failed to prepare the loan documents in time 
for Balter to meet the August 6 deadline, failed to obtain 
the court seal required by the bank as a condition for 
funding the loan, and was later joined by Balter with 
the other Ethyl defendants and charged with malpractice. 
The Article also reports - twice - that the jury found 
Frank not guilty of malpractice and makes clear Frank 
was not involved withEthyl, Scussel, and Wolf. 



4 

The Preparation Of The Article 

The preparation of the Article involved the participa­
tion of an experienced journalist specializing in feature 
writing, several editors, as well as a lawyer specializing 
in conducting pre-publication libel review. The author 
of the Article, Michael Putney, had seven years of journal­
ism experience prior to joining the Herald as a Tropic 
writer. He was a veteran of the national press, having 
been a writer for Time, and a reporter and bureau chief 
for the National Observer and National Weekly (Tr. 368­
70). 

Putney first became interested in writing the Balter 
story when he read a news report of the Balter trial 
verdict published by the Herald in April, 1978 (Tr. 386). 
The original story did not mention Frank, and Putney 
had not previously met or heard of Frank (Tr. 216, 245, 
387). As the story went through various drafts, Putney 
added the reference to Frank in the context of reporting 
the mechanics of Ethyl's takeover attempt. The discussion 
of Frank related solely to his activities as Balter's lawyer 
in the public judicial proceedings in which Frank was 
to help Balter retain control of Pac Craft (PIt£. Ex. 1). 

Putney spent four or five weeks researching and pre­
paring the Article for publication (Tr. 245). He reviewed 
an enormous amount of material from the eight-year Balter 
proceedings, including the Amended Complaint, the open­
ing statements of counsel for all parties (including Frank) 
in the 1978 Balter trial, copies of the "daily" trial tran­
scripts, Balter's trial and deposition testimony, the deposi­
tions of Frank given in 1970 (only months after the events 
reported in the Article) and 1978, the depositions of Wolf 
and Scussel, the depositions of bankruptcy court monitor 
David Hughes in 1970 and 1972, bank officer William 
Boyd's 1970 deposition, some 190 trial exhibits, the jury 



5 

charges and various portions of the bankruptcy file (Tr. 
392-97). In all, Putney reviewed hundreds of pages of 
"daily" trial testimony and thousands of pages of deposition 
testimony (Tr. 255-61). 

Putney interviewed or tried to interview all the prin­
cipals discussed in the Article. Thus, he interviewed 
Balter, Balter's attorney, Wolf's attorney, Scussel's attor­
ney, Ethyl's attorney and Ethyl's general counsel (Tr. 
271). He unsuccessfully attempted to reach Wolf and Scus­
sel themselves (See PItf. Ex. 1). As the basis for his 
few references to Frank, Putney relied on six instances 
of Frank's own testimony and statements as an officer 
of the court in judicial proceedings-including Frank's 1970 
and 1978 deposition transcripts, his sworn statements filed 
in support of his application for attorneys' fees based upon 
work on the Pac Craft reorganization plan, his testimony 
at the hearing on his attorneys' fees application, and his 
other statements as an attorney in the bankruptcy court 
proceedings (Tr. 403-04). Putney also relied on testimony 
by others, such as bank officer Boyd and court monitor 
Hughes. Putney did not choose, in addition, to interview 
Frank, because it was clear from all the documents that 
Frank claimed full knowledge of the loan and its terms 
while he represented Balter and disclaimed knowledge or 
memory of the event after Balter sued him for malpractice 
(Def. Ex. X, Tr. 192-93). 

The Herald's Editorial And Legal Review Of
 
The Article
 

Under the editorial hierarchy of Tropic, Putney, a staff 
writer, was supervised by Steve Petranck and Lary Bloom, 
'Tropic's editors, \vho in turn reported to Herald Assistant 
Managing Editor Janet Chusmir, who was ultimately 
responsible to John Mc1\'Iullan. Executive Editor of the 
Herald (Tr. 370-71). 



\� 

6 

After Putney completed a draft of the Article, it was 
reviewed in detail by his editors, Bloom and Petranek 
(Tr. 405). The role of each editor was to read the Article 
several times. The Article was read initially by each editor 
for general sense, completeness and accuracy. Each editor 
then read it again, line-by-line, word-by wo:d for specific 
content, particularly to insure that the statements made in 
the Article were true and accurate (Tr. 375-76; 1276-78). 
In addition, the editors met with Putney periodically to 
monitor his progress and deal with any problems that 
might have arisen (Tr. 1276). Finally, the Article was 
reviewed by Janet Chusmir (Tr. 1300). 

Because of the complexity of the factual situation 
described in the Article, the Herald's general counsel, 
James Spaniolo, reviewed a draft of the Article to de­
termine whether it contained any defamatory material 
(Tr.407-08). Spaniolo questioned Putney as to his sources 
of information regarding each of the defendants in the 
Balter trial, including Frank (Tr. 409). Spaniolo recalled 
asking particularly about Frank and remembered receiving 
a satisfactory explanation of the references to Frank (Tr. 
556-58, 584-85). Because Putney had reviewed· Frank's 
prior sworn testimony and statements as an officer of the 
court, which provided the factual support for the matters 
related in the Article, Spaniolo concluded it was not neces­
sary for Putney to interview Frank before the Article 
could be published (Tr. 557-58). Spaniolo explained that 
he reviewed 200-300 articles for possible libel problems 
each year and that he treated each article as an individual 
case to be reviewed with great care (Tr. 577-80). 

Frank's Claims 

Frank sued the Herald on June 30, 1978, alleging that 
each of fOUf statements appearing in the Article were 



7 

false and defamed him. Frank later announced that he 
"abandoned" his claims as to two of the statements (Third 
District Ans. Br. 4). The statements upon which Frank 
bases his claims briefly discuss his role as the lawyer hired 
by Balter to preserve Balter's interest in Pac Craft. They 
report (i) Frank's failure to prepare the loan document 
(an order authorizing the loan to Pac Craft for signature 
by the bankruptcy judge) in time for Balter to fund his 
reorganization plan by the close of business on August 6, 
1969 and (ii) Frank's failure to obtain the clerk of the 
court's seal certifying the authenticity of the loan docu­
ment as required by the bank: 

Balter missed the [August 6] deadline because his 
attorney, Frank, failed to draw up the necessary loan 
document before the close of the business day. Frank 
also failed to get the clerk of the court's seal on it so 
that when Balter finally arrived at the Manufacturers 
National Bank of Hialeah on the evening of Aug. 6, 
a bank officer who had verbally agreed to loan Balter 
as much as $50,000 refused to go through with the 
deal. By the time Balter had obtained the clerk's 
seal the next day, Wolf had retrieved his $100,000 
check and the bank refused again to make the loan. 

The bankruptcy referee extended the deadline for 
Balter to meet the terms of his plan of arrangement 
but monitor Hughes changed the locks at the Pac 
Craft plant and refused to let Balter and prospective 
investors in. 

* * * 
When Balter's final deadline passed, Wolf submitted 
his own plan of arrangement, and Wolf took over 
Pac Craft. 

(PItf. Ex. 1). Out of the entire sixty-paragraph Article, 
only two sentences in the fifty-first paragraph which 

"� 



8 

discuss Frank's role in Balter's loss of Pac Craft were 
alleged to be libelous. Both of the challenged statements 
relate to the events of August 4, 5 and 6, 1969, and Balter's 
failure to deposit with the bankruptcy court the $43,000 
he needed to keep control of Pac Craft. Putney's Article 
reports those events, based on the court documents, in­
cluding Frank's statements and testimony, from the Chapter 
11 proceeding and the Balter trial. 

Frank contends the underscored statements were false 
because they "clearly" blamed him for the failure of the 
plan of arrangement (Third District Ans. Br. 5). Specif­
ically, Frank asserted the first of the statements was false 
because the loan document referred to in the Article was 
timely prepared because it was filed in the bankruptcy 
court before the close of business on August 6, although 
with insufficient time for Balter to meet the 5: 00 p.m. 
deadline (Third District Ans. Br. 6). He also asserted, 
that, despite any failure of Frank to timely prepare the 
loan document, the bank would never have loaned Balter 
the money on August 6, because it only approved the 
loan on August 6 and had "placed impossible conditions 
on it" (Third District Ans. Br. 7). Regarding the second 
statement, Frank states it was false because of both the 
"impossible conditions" and the "fact" that the bankruptcy 
court (as opposed to the federal district court of which 
it is part) had no "seal" per se~ (Third District Ans. 
Br.7). 

2. At trial, Jack Britton, a bankruptcy attorney called by 
Frank, explained that at the time of the Pac Craft reorganization, 
the bankruptcy court was a part of the federal district court in 
Miami. It accordingly would not have its own seal, but would 
use the federal district court's seal (Tr. 193). Also, while Frank 
has claimed that the court had no "seal" to be gotten. his bank­
ruptcy expert at the Balter trial. Louis Phillips, testified in this 
case not only that a seal did exist, but that he had obtained it 
for documents "many, many times" (Tr. 366). 



9 ~ 

Frank also claimed below that the Herald was negli­
gent in failing to interview him, despite Putney's review of 
Frank's then recent 1978 testimony as a malpractice de­
fendant which fully discussed Frank's positions. Frank 
also contended that the Herald committed various "negli­
gent" acts or omissions, which included failing to interview 
judges and failing to interview bankruptcy experts. See 
Section IB, infra. 

What The Evidence Adduced At Trial Demonstrated� 
Putney Could Have Known About The Events� 

Of August 4, 5 And 6, 1969� 

In accordance with the reorganization plan, Balter 
had to deposit the money necessary to fund the plan, 
including his $43,000 portion, with the ccurt-appointed 
monitor, Hughes, by August 4, 1969 (Tr. 774-76). When 
money sufficient to fund the plan was not deposited by 
the deadline, the bankruptcy judge called an emergency 
hearing on August 5 to determine what should be done 
(Tr. 777-80; PIt£. Ex. 16; Def.Ex. HH). 

At the August 5 emergency hearing, Frank acknowl­
edged his client's failure to meet the August 4 deadline, 
but asked for an extension, representing that he and Balter 
had arranged a loan to cover Balter's portion of the funding 
of the plan (Tr. 778-90). The judge agreed to extend 
Balter's funding deadline the following day, August 6, 
and directed Frank to prepare the order authorizing the 
loan and the necessary loan documents by the close of 
business on August 5: 

THE COURT: I want this order signed today and 
I want the money in tomorrow. 

[MR. FRANK]: Okay, sir. 

(Tr.977). 



10 

Frank did not submit to the bankruptcy judge the 
order and loan documents by the end of August 5 as 
ordered (Tr. 983; PItf. Ex. 4). With respect to the nego­
tiations with the bank, Frank's sworn attorneys' fees ap­
plication (filed in bankruptcy court) represents that he 
spent 2-1/2 hours on "8/5/69" providing services he 
described as "Conference-Bank-David Hughes-Dave Balter" 
(Def. Ex. CC). The transcript of Frank's 1969 testi­
mony during his attorneys' fees hearing shows Frank 
testified that he had obtained the loan commitment and 
had spoken with Boyd (the bank officer in charge of 
the loan) and court monitor Hughes regarding the loan 
(Def. Ex. DD at 18-19). The brief filed by Frank in 
support of his appeal of the fee award stated the "nego­
tiations with the bank that eventually provided the excess 
margin of capital to fund the final plan were carried on 
solely by your Petitioner, and his efforts alone secured 
the loan" (Def. Ex. X at 7) (emphasis added).3 

The bankruptcy court was to have signed the order 
on August 5 authorizing the bank's loan to Balter and 
the money to be borrowed with the loan document was 
to be deposited in the bankruptcy court by the end of 
the day on August 6 (Tr. 977). As set forth in bank 
officer Boyd's uncontradicted deposition testimony (re­
viewed by Putney), to accomplish the funding, the bank 
required the judge's order authorizing the loan to have 
a court seal confirming its authenticity (Def. Ex. BB). 

3. Frank's representation to the court in his brief was, of 
course, false, since the loan he purportedly "secured" never mate­
rialized. Frank changed his testimony entirely in a 1978 deposi­
tion, when he was a malpractice defendant and no longer seeking 
fees. Despite his sworn representations in open court in 1969, 
Frank testified that he did not know what documents the bank 
required and that he had no legal duty to find out (Def. Ex. 
LL at pp. 230-34). He also testified that he did not speak with 
bank officer Boyd until after the bank rejected the loan (ld. 
at 236). 



11 

The bank intended to make the loan as expected if it 
received this "sealed" loan document on August 6 (Def. 
Ex. BB). 

Frank has always admitted the order/loan document 
was not submitted until August 6, although the record 
available to Putney shows he was directed by the judge 
to submit it on August 5 (Pltf. Ex. 4; Tr. 983). According 
to his testimony during the Balter trial, Frank's best recol­
lection of when he gave copies of the documents to Balter 
was that it was some time prior to 5: 00 p.m. on August 
6, probably by 4: 30 p.m. (Bal. Tr. 2898-99, 2919). Thus, 
even had the seal been on the documents, Balter would 
have had the impossible task of, beginning at 4: 30 p.m., 
travelling from Miami Beach to the bank in Hialeah, pro­
cessing the loan, obtaining the funds, and then travelling 
to wherever bankruptcy court monitor David Hughes was 
to deposit the funds with him by 5: 00 p.m. 

Frank's sworn fee application submitted to the bank­
ruptcy COUI'lt shows he spent five hours on "8/6/69" 
providing services he described as "Conference­
Bank-David Hughes-Dave Balter" (Def. Ex. CC). Bank 
officer Boyd swore at his deposition that Frank knew 
of the bank's requirements to fund the loan (Tr. 1042­
48; Def. Ex. BB). These terms were communicated to 
Frank as Frank himself confirmed at Boyd's deposition 
(Def. Ex. BB), and of course he claimed throughout that 
the loan was secured through "his efforts alone" (Def. 
Ex. X). Despite the bank's stated requirement for cer­
tified copies of the documents, the copies of the loan docu­
ments Frank gave Balter for submission to the bank had 
no court seal (Def. Ex. BB at 15) . Had the required 
seal appeared on the documents, Boyd's uncontradicted 
testimony confirms that the bank would have loaned Balter 
the $43,000 he needed for the plan of arrangement on 
August 6 (Def. Ex. BB at 18-19). 



12 

According to the 1970 and 1972 deposition testimony of 
court monitor Hughes, Frank called Hughes on August 6 
and informed him that he could not get the money to 
Hughes that day because his photocopier had broken 
down (Def. Ex. F at 20). Frank, during his 1970 deposi­
tion, testified that he had called Hughes on August 6 
and "told him that the money would not be out there by 
5: 00 p.m. on August 6" (Tr. 985-86). During the entire 
bankruptcy proceedings, and during the nine years the 
Balter suit was pending, Frank never contradicted Hughes' 
testimony.4 

The Proceedings Below Relating To The Balter 
Verdict And Jurors 

Balter eventually sued Frank for malpractice. This 
claim was tried together with Balter's claims against Ethyl, 
Scussel and Wolf. The jury returned a general verdict of 
"not guilty" in Frank's favor. The Herald reported the 
verdict twice along with the references to Frank in the 
Article (Pltf. Ex. 1). 

During the trial proceedings below, the Herald ac­
knowledged the fact of the jury's return of a general ver­
dict in Frank's favor. However, during the pretrial stages 
of this case, counsel for Frank repeatedly asserted he could 
go behind the Balter malpractice jury verdict and contend 
that the verdict inherently meant the Balter jurors had 
concluded that Frank did not commit the acts attributed 
to him in the Article, and that the statements were ac­
cordingly false. Since Frank's counsel insisted he would 

4. Frank had maintained in his 1970 deposition, his 1978 
testimony at the Balter trial, and through discovery in this case 
that he could not recall having the conversation Hughes testified 
to twice about Frank's broken photocopier (Tr. 990-97). At 
trial, however. Frank vehemently denied that the conversation 
ever took place; in fact he characterized the allegation as ludi­
crous (Tr. 817). 



\.� 

13 

thus go behind the jury verdict, the Herald contacted the 
Balter jurors for their views about Frank and of the 
truth of the statements. The foreperson of the jury, Shir­
ley Smith, provided an affidavit which stated in relevant 
part about Frank: 

We decided the evidence showed he failed to prepare 
appropriate pleadings and papers in a proper and 
timely fashion . . . 

(R. 24-25). She added, in her own handwriting, "I have 
read the article . . . and found the statements as to Mr. 
Frank completely accurate." [d. Frank's counsel took 
Smith's deposition-in which Smith repeated her assess­
ment of the Article and Frank-and thereafter success­
fully sought (i) an order precluding Smith and the other 
jurors from testifying at the trial below and (ii) an in­
struction to the jury in this case stating the Balter jury 
verdict could mean the statements were false (R. 1071; Tr. 
125). At trial, even though he knew the Balter jurors 
believed the Article to be accurate, Frank's counsel suc­
cessfully excluded from evidence testimony from the Balter 
jurors regarding the truth of the statements, and actually 
argued to the jury below that the "not guilty" verdict 
meant Frank had not committed the acts attributed to him 
in the Article (Tr. 71-72, 80-83, 85). The trial court denied 
the Herald's motion for a mistrial (Tr. 93, 96). 

The Negligence Instruction 

Over objection, and despite lengthy argument and 
memoranda of law, the trial court instructed the jury that 
as a "private figure" libel plaintiff, Frank need prove only 
negligence to recover, even though the statements about 
Frank related solely to his involvement in a matter of real 
public or general concern (Tr. 1567; R. 1077-90). 



14 

The Jury Verdict And Appeal To The Third District 

Frank demanded $70,000 in compensatory damages and 
$1 million in punitive damages ~Tr. 1486, 1488). The jury 
returned a verdict in the amount of $30,000 in compensa­
tory damages only (R. 1579). The Herald filed the ap­
propriate post trial motions, which were denied. 

The Third District affirmed the judgment on the 
jury verdict, expressly refusing to conduct an independent 
appellate review of the record to determine if Frank had 
proved at trial the "constitutional facts" of fault and 
falsity. 

ARGUMENT 

I.� THIS CASE DEMONSTRATES THE UNWORK. 
ABILITY OF "SIMPLE NEGLIGENCE" AS THE 
LIABILITY RULE FOR LIBEL SUITS INVOLV· 
ING NEWS REPORTS OF REAL PUBLIC OR 
GENERAL CONCERN 

This is a case study of why the "actual malice" stan­
dard of knowing or reckless falsity is the only appropriate 
standard for evaluating alleged libels in reports of matters 
of real public or general concern. This case shows why 
the alternative offered-the negligence standard-utterly 
fails to rationally balance the First Amendment rights 
and duties of the press with the interests of a person in­
volved in a matter of real public or general concern. 
Here, a jury awarded a plaintiff damages for the publica­
tion of a report of "real public or general concern" even 
though the Article was reported with more than "rea­
sonable care" and its content is true. Worse, the Third 
District applied the differential standard of appellate re­
view characteristically employed in simple negligence cases 



\.� 

15 

to affirm the judgment. Thus, wholly nonactionable ex­
pression was rendered unprotected because the negligence 
standard simply does not sufficiently inform, guide or con­
trol juries. The Herald therefore urges this Court adopt 
the knowing or reckless falsity test argued to this Court 
by the Petitioners in TTibune Co. v. Levin, Case No. 63,217 
(Fla. argued January 10, 1984), and in Ane, supra. Those 
cases set forth the legal and practical reasons why the 
knowing and reckless falsity test is necessary in evaluating 
reports on matters of real public or general concern. The 
Herald adopts those reasons. But here, the Herald shows, 
by reference to the process by which the jury reached the 
result here, how a negligence standard fails to provide 
adequate protection to the press' constitutional right of 
free expreSSion, or to offer any meaningful pre-publication 
guidance to a publisher who neither knows a statement is 
false nor has been reckless in determining its truth or 
falsity.5 

The proceedings in this case show that the negligence 
standard does not work for libel for at least two practical 
reasons: First, newsgathering is an open-ended process. 
It is always possible to interview more people, review 
more documents, allocate more time to research, contact 
additional sources, or await further developments before 
publishing. Professional judgments based on experience 
must always be made to determine when the process has 
proceeded far enough for an article to be published. Since 
errors of fact are inevitable, and since there is always 

5. The Article in the case reported on a matter of real public 
or general concern since it highlighted the predatory practices 
of a large Fortune 500 corporation and its effects on a successful 
local businessman. It included an examination of the workings 
of the judicial and bankruptcy court systems, and involved issues 
of business morality. Firestone t'. Time, Inc., 271 So.2d 745 (Fla. 
1972). The proper standard of "fault" to be provided by a libel 
plaintiff in such a story is knowing or reckless falsity. See 
Levin, supra; Ane, supra. 



\ .. 

16 

more newsgathering that could have been done, it is al­
ways possible to claim the error could have been avoided 
had there been further newsgathering. Thus, the neg­
ligence standard invites a jury trial in almost every case, 
and gives no guidance to the jury in making essentially 
journalistic judgments. Second, "facts" can vary enor­
mously in complexity. For example, it is simple to deter­
mine the number of seats in the Orange Bowl: one has 
only to count them. But other "factual statements", such 
as those here, may involve reports of complex legal pro­
ceedings which involve events occurring years earlier. 
The simple negligence standard simply is inadequate, in 
light of the constitutional interests at stake, to protect the 
press from exposure to liability in such instances. 

Permitting such a case to be decided by a lay jury 
applying various ad hoc standards of "reasonableness" pro­
vides insufficient protection for the publisher exercising 
his right of free expression while performing his duty to 
inform the public.6 As shown in Levin and Ane, the negli­
gence standard places the press in the constitutionally im­
permissible position of having to risk a libel action or hold 
back important information from the public. 

Thus, it is no surprise that a clever plaintiff's lawyer, 
with months and years to scrutinize, depose, subpoena, 
and discover can, under guise of the negligence standard, 
isolate the two statements relating to Frank, and argue that 

6. As the United States Supreme Court observed, 

"A negligence test would place on the press the intolerable 
burden of guessing how a jury might assess the reasonable­
ness of steps taken by it to verify the accuracy of every 
reference to a name, picture or portrait. 

In this context, sanctions against either innocent or negligent
misstatement would present a grave hazard of discouraging 
the press from exercising the constitutional guarantees." 

Time, Inc. v. Hill, 385 U.S. 374, 389 (1967). 



17 

the care used by the Herald was not reasonable. But the 
Herald, in exercising its duty to report matters of real 
public or general concern, does not have years or months 
to report facts before they are no longer news. See Ross 
v. Gore, 48 So.2d 412 (Fla. 1950). 

A.� The Herald Reasonably And Carefully Gath­

ered And Reported The Facts 

All persons concerned at the Herald, including the 
reporter, believed that a thorough, professional job had 
been done. The only expert at trial who reviewed what 
the Herald did, Dr. David Gordon, Chairman of the De­
partment of Communication at the University of Miami, 
agreed (Tr. 1324-27). Putney had spent five weeks re­
searching the facts surrounding Balter's struggle to vin­
dicate himself, reviewing hundreds of pages of daily trial 
testimony and thousands of pages of deposition testimony. 
More specifically, Putney 

(i) reviewed the entire pleading file for the multi­
week Balter trial (Tr. 391); 

(ii)� reviewed Balter's deposition testimony (Tr. 
393) ; 

(iii) reviewed the depositions given by Frank in 1970 
and 1978 (Tr. 394); 

(iv) reviewed the depositions of Paul Wolf and John 
Scussel (Tr. 393); 

(v) reviewed� the depositions given by bankruptcy 
court monitor David Hughes in 1970 and 1972 
(Tr. 395); 

(vi)� reviewed the depositions given by bank officer 
William Boyd in 1970 (Tr. 396); 



18 

(vii)� reviewed approximately 190 trial exhibits from 
the Balter trial (Tr. 397); 

(viii)� reviewed the Court's charges to the jury in the 
Balter trial (Tr. 397); 

(ix)� reviewed various portions of Pac Craft's file in 
bankruptcy court (Tr. 400); 

(x)� reviewed Frank's sworn attorneys' fee affidavit 
which represents to the bankruptcy court that 
he had conferences with the bank to arrange the 
conditions of the loan (Tr. 399); 

(xi)� reviewed Frank's courtroom testimony in sup­
port of his claim for attorneys' fees where he 
told the court he had arranged the loan (Tr. 
399); and 

(xii) reviewed the brief filed by Frank to appeal his 
fee award in which he represented he alone was 
responsible for the arrangements with the bank 
and satisfaction of their conditions (Tr. 399). 

Putney also interviewed a number of the major figures 
in the Balter story. He interviewed Balter, Balter's attor­
ney, Wolf's attorney, Scussel's attorney, Ethyl's attorney 
and Ethyl's general counsel (Tr. 271). Unsuccessful re­
peated attempts were made to reach Wolf and Scussel 
themselves (See Pltf. Ex. 1). 

Besides Putney's efforts to determine the truth and 
accuracy of the facts, members of the Herald's editorial 
and legal staff each read and re-read the Article, line­
by-line, word-by-word (Tr. 1276-78). Two editors each 
separately reviewed the Article twice - initially for general 
sense, completeness and accuracy, and subsequently word­
by-word for specific content. After each of them reviewed 



19 

the Article, Janet Chusmir, Assistant Managing Editor, 
conducted her own review (Tr. 1300). 

In addition, Herald general counsel James Spaniolo 
read the Article to determine whether it contained defama­
tory material (Tr. 407-08). Spaniolo confirmed with Put­
ney his sources of information a,s to each defendant in 
the Balter trial, including Frank, and questioned Putney 
specifically about his sources of information regarding 
Frank (Tr. 409). 

Neither Frank nor his attorney was interviewed during 
Putney's research in preparation for the May, 1978 Article. 
Putney, his editors, and the Herald's general counsel each 
considered that the brief references to Frank were suffi­
ciently supported by the sworn public records available 
to Putney. 

Dr. Gordon conducted a complete review of every­
thing Putney, his editors, and the Herald's lawyer had 
done. He concluded, even assuming falsity, the prepara­
tion and publication of the article met all applicable jour­
nalistic standards (Tr. 1324-27). 

B. Frank Has Never Shown How Any Of The 
Herald's Conduct Showed A Lack Of Reason­

able Care Or Caused The Alleged Falsity In 
The Statements 

The United States Supreme Court held in Gertz v. 
Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974), that regardless 
of the standard of liability a state establishes, there can 
be no liability "without fault". Assuming Florida's fault 
standard to be "negligence", a libel plaintiff still must 
show the publisher acted with a lack of reasonable care, 
and that such lack of reasonable care caused the pUblisher's 
publication of the false statement of fact at issue. Frank 



20 

never produced any evidence of such fault by the Herald. 
Frank's major claim with respect to the Herald's alleged 
"fault" at trial and on appeal has been the decision not 
to personally interview Frank. The Third District ap­
parently agreed, citing this as its only example of a fact 
from which the jury "could have concluded" the Herald 
was at "fault". Frank, 442 So.2d at 984. But the Herald's 
decision to rely on the judicial records of Balter's trial 
and the Chapter 11 proceeding, including six statements 
(four of which were sworn) by Frank was not negligence; 
based on the facts available to the Herald, there was no 
reason to interview Frank. In any event, an unsworn 
interview of Frank in 1978 regarding the events of August, 
1969 would not have revealed any facts that could have 
changed what was published about Frank. 

The same is true for the other "acts or omissions" 
Frank attributed to the Herald and characterized as "over­
whelming evidence" of the Herald's negligence. The rec­
ord shows none to be evidence of a lack of reasonable 
care, and examination of each shows none to be "fault" 
causing the alleged falsity in the statements. Sadly, these 
"negligent" acts demonstrate that for the clever plaintiff's 
lawyer armed with a negligence standard, there are always 
more people a reporter should have consulted, more in­
formation sources which could have been tried and more 
documents or files which should have been reviewed. The 
decision to halt the newsgathering process involves a pro­
fessional judgment which could always be "second­
guessed" as to its reasonableness. Here, however, this 
second-guessing is particularly specious. 



21 

1.� The fact that Putney did not personally in­
terview Frank was not evidence of a lack 
of reasonable care causing the alleged 
falsity in tbe statements 

The only fact the Third District identified in its de­
cision as evidence on which the jury "could have" based 
its negligence verdict is Putney's decision not to interview 
Frank prior to publication. Because the Third District 
did not conduct an independent appellate review of the 
record relating to "fault", the court failed to note Putney 
(i) did review, and was entitled to rely upon, Frank's 
testimony and representations in court papers directly ad­
dressing the facts at issue here and (ii) any reasonable 
person who reviewed this material would conclude an 
interview with Frank would be unnecessary. The two 
statements alleged to be false were in fact based on Frank's 
own sworn statements, as well as the corroborating testi­
mony of others. 

Perhaps the best evidence that an interview with 
Frank was not necessary is the transcript of Frank's own 
testimony in his malpractice trial. Under oath at the 
1978 trial, Frank repeatedly denied having any recollection 
of the events described in the statements and confirmed 
in record sources and court documents, including Frank's 
testimony eight years earlier. Presumably, Frank's re­
sponses in a 1978 interview a month or so after trial on 
precisely the same subject would have produced the same 
response. Frank testified at the malpractice trial that 
he had no independent recollection of the events of August 
5 (Bal. Tr. 2900-02). He did not recall whether he spoke 
with court monitor Hughes on August 5 (Bal. Tr. 2897). 
He could not remember what day he prepared the order 
authorizing the loan document, or how long it took to 
prepare it (Bal. Tr. 2898-99). He further asserted on the 



22 

witness stand that he really just could not recall events 
of the day of August 6 (Bal. Tr. 2929). His best recollection 
as to when he could have given the order to Balter was 
that it was probably around 4: 30 p.m. on August 6 (Bal. 
Tr.2919). 

(a)� There was no reason to interview Frank 
before publishing the statement that 
Frank failed to timely prepare the nec· 
essary loan document 

Frank claims that a personal interview would have 
shown how the statement that "Balter missed the [August 
6, 1969] deadline because his attorney, Frank, failed to 
draw up the necessary loan document before the close 
of the business day" was false. However, the record 
before the Herald at the time of publication overwhelm­
ingly indicated the statement was accurate: 

(i)� The transcript of the August 5 emergency hearing 
shows Frank was ordered to and agreed to pre­
pare the necessary loan document and to present 
it to the court by the end of the business day on 
August 5, 1969, so Balter could get the loan and 
deposit the borrowed money with David Hughes, 
the bankruptcy court monitor, by 5: 00 p.m. 
August 6 (Tr. 977); 

(ii)� Frank testified consistently that he did not pre­
pare the order until the afternoon of August 6 
(Tr. 813-14); 

(iii)� Frank's best recollection during the Balter trial 
in 1978 was that he gave the order to Balter at 
4: 30� p.m. on August 6, 1969, giving Balter 30 



23 

minutes to go to the bank in Hialeah, process his 
loan, obtain the funds, and deposit them with 
the monitor at 5: 00 p.m. (Bal. Tr. 2919); 

(iv)� Frank testified during his 1970 deposition that 
he had called Hughes and told him that the 
money would not be deposited with him by 5: 00 
p.m. on August 6, 1969 (Tr. 985-86); 

(v)� Hughes testified in 1970 and again in 1972 that 
Frank had called him on August 6 and told him 
that the money would not be deposited on time, 
because Frank's photocopier had broken (See Def. 
Ex. F at 20; See also Frank's testimony in 1970, 
Def. Ex. Q. at 22); and 

(vi)� Frank had testified during the Balter trial in 1978 
only two months before the Article was written, 
that he could not recall-one way or the other­
whether he had told Hughes that he would be 
unable to meet the deadline for preparing the 
required loan document because his photocopier 
had broken (Tr. 986-98). 

Thus, the uncontradicted record, including Frank's own 
statements, indicates Frank was to prepare the loan docu­
ment on August 5 so the loan could be made in time for 
the money to be deposited by 5: 00 p.m., August 6, and 
that Frank failed to do so. Putney and the Herald were 
entitled to rely upon those statements without a personal 
interview. Cf. Jamason v. Palm Beach Newspapers, Inc., 
450 So.2d 1130 (Fla. 4th DCA 1984) <fair and accurate 
reports of what transpired during judicial proceedings are 
privileged). There simply was no reason to believe an 
unsworn personal interview was needed or could add 
anything. 



24 

(b)� There was no reason to interview Frank 
before publishing the statement that 
Frank failed to get the necessary seal of 
court for the bank to fund the loan 

Frank further contends that the statement "Frank 
also failed to get the clerk of the court's seal on l the 
loan document] ..." is false. Again, the record available 
when the Article was published, including Frank's own 
sworn statements in the Chapter 11 proceeding and Balter's 
lawsuit, unqualifiedly supports this statement and shows 
no reason for a personal interview. The record showed: 

(i)� the bank required the "seal" on the court docu­
ments authorizing the loan, and the seal was 
absent on the documents when the bank refused 
to make the loan on the evening of August 6, 
1969 (Def. Ex. BB at 15; Tr. 104-05); 

(ii)� Frank testified at his 1978 deposition that bank 
officer Boyd told Frank the bank required the 
seal (Def. Ex. LL at 219, 234-35); 

(iii)� bank officer, Boyd, at his deposition, confirmed 
Frank's role in discussing the bank's require­
ments, for making the loan to Balter and con­
firmed Frank was told of all the bank's require­
ments, including the requirement of a court seal 
(Def. Ex. BB at 8); and 

(iv) Boyd, responding to Frank's deposition questions, 
confirmed that the bank would have made the 
loan if it had received the required certified 
copies (Def. Ex. BB at 18-19), and Frank him­
self confirmed his conversations with Boyd took 
place prior to August 6 (Dei. Ex. BB at 15-16). 



25 

Thus, as with the first statement, the record, includ­
ing Frank's testimony from Balter's lawsuit, without qual­
ification supported what was published. Thus, there was 
no need for a personal, unsworn interview of Frank. 

2.� None of the Herald's conduct was shown 
by Frank to indicate a lack of reasonable 
care causing the alleged falsity in the state­
ments 

In addition to Putney's "failure" to interview him, 
Frank has offered a number of other "acts or omissions" 
to support his claim that there is "overwhelming evidence" 
of the Herald's negligence. None was shown to reflect a 
lack of reasonable care by the Herald, and none was shown 
to have caused any alleged falsity in the statements. 

In his Third District Answer Brief, Frank charged 
the Herald "negligently" interviewed only "biased" people. 
But Frank never showed how any alleged failure to inter­
view anyone was either a lack of reasonable care or caused 
any "falsity" (Third District Ans. Br. 9). Frank complains 
that Putney never interviewed his attorney, yet concedes 
Putney read the opening statements of all parties' attor­
neys, including Frank's, who outlined Frank's whole posi­
tion. He erroneously asserts Putney never interviewed 
the other Balter defense attorneys; the record clearly shows 
he did (Tr. 271). He contends Frank did not interview 
his experts at the Balter trial. No such "expert", how­
ever, could testify as to whether Frank did in fact fail to 
timely prepare documents or obtain a court seal, as none 
had any personal knowledge of the facts. (When one 
of Frank's experts did testify in this case, he opined that 
a lawyer who negotiates with banks-as Frank represented 
he did in his sworn fee application and his sworn deposi­
tion taken in 1978-has a duty to know a bank's require­



26 

ments and help his client comply, and that a court seal 
can be obtained with no difficulty \Tr. 364).) Moreover, 
Frank claims Putney should have interviewed the Balter 
circuit judge and the Pac Craft bankruptcy judge, de­
spite the canons of judicial ethics prohibiting the circuit 
judge from commenting while the case was pending on 
appeal, and despite the inappropriateness of the bankruptcy 
judge commenting on the behavior of lawyers who appear 
before him. See Fla. Bar Code Jud. Conduct, Canon 3A(6). 

Frank's charge that Putney only interviewed "biased" 
people is spurious. He read the sworn deposition testi­
mony of bank officer Boyd, court monitor Hughes, Frank 
himself, ScU'ssel and Wolf. He also read the entire Balter 
pleadings file, which contained the legal papers served by 
all sides. Short of suggesting that Putney shoud be com­
pelled to interview every witness, expert, attorney, party, 
judge and juror in trial coverage, Frank wholly fails to 
show how Putney did not act with reasonable care. 

Frank also made the utterly specious charge that the 
Herald "ignored the import of the [not guilty] verdict." 
Id. Besides the Article reporting the not guilty verdict 
twice, what makes this contention outrageous is that the 
"import" of the jury verdict did not contradict the state­
ments, but affirmed their truth. The Balter jurors, who 
rendered the verdict, believed the statements to be true. 

Third, Frank's claim that Putney negligently used the 
"David and Goliath" "angle" to describe Balter's fight 
against Ethyl makes no sense. Id. The Article's "angle" 
is irrelevant to whether Putney investigated the facts 
with reasonable care. Moreover, to the extent Frank 
claims the "angle" slanted the presentation of the facts, 
such slant would not have been directed against Frank. 
To follow the analogy, Frank was "David's" lawyer in the 
struggle with Ethyl, Scussel and Wolf ("Goliath"). 



27 

Frank speculates as to other sundry acts of "negli­
gence", but fails to show Putney acted other than reason­
ably or that the acts caused any "falsity". For instance, 
he complains that Putney based the Article on testimony 
excluded in the Balter trial (Third District Ans. Br. 25). 
But the Boyd deposition (to which Frank is referring) was 
taken by Frank himself who elicited Boyd's statements 
about Frank (i) knowing the terms of the loan and (ii) 
being intimately involved in the negotiations (although 
the deposition was excluded as against Frank because 
he was not yet a defendant in the Balter case at the time 
of the deposition). Surely Frank cannot contend reporters 
should not use sworn testimony solely because it was not 
presented to a jury. Admissibility in evidence is not the 
test of a fact's reliability. 

Frank also contends Putney "ignored" the fact that 
the bank "could not" have loaned the money on August 6, 
despite the lack of anything in the record substantiating 
such a contention (Third District Ans. Br. 12). Irrespec­
tive of any hypothetical reticence on the bank's part, the 
record shows without contradiction that the reason the 
bank rejected the loan was the absence of the court seal 
on the loan document. Similarly, Frank argues Putney 
negligently ignored the bank's desire to "get out" of the 
loan. Id. Of course, whether the bank was looking for 
a way out of the loan is irrelevant, since Frank failed to 
meet the bank's clear funding requirements. 

Frank also claimed Putney was negligent in "ignor;­
ing" Balter's own apparent confusion over whether a court 
seal or a corporate seal was required on the loan docu­
ment (Third District Ans. Br. 12). Despite Balter's con­
fusion, however, there was never any question that the 
bank wanted a certified copy of the document. Another 
of Frank's charges is that Putney negligently failed to 



\.� 

28 

report "both sides" of the story, thus ignoring the "prin­
cipal element of journalistic fairness" (Third District Ans. 
Br. 10). Fairness, however, has nothing to do with a fail­
ure to take reasonable care in newsgathering. Besides, 
Putney "fairly" reported the only fact favorable to Frank 
that existed, the jury verdict in his favor, and he did so 
twice. 

Certainly, this case aptly illustrates the inability of 
a negligence standard to adequately weigh reports of mat­
ters of real public or general concern against claims of 
"fault" and "falsity" when the press' First Amendment 
right of free expression and its duty to inform the public 
are in issue. This case shows how, although a reporter 
may do a thorough job of newsgathering and never suspect 
falsity, a creative lawyer can drag a newspaper through 
discovery and jury trial and secure a jury verdict based 
on a jury determination of "falsity" and lack of reasonable 
care, despite an utter lack of fault producing falsity. The 
verdict here indicates the "negligence" standard simply 
does not work. It affords inadequate protection to the 
vital constitutional interests at stake. See Levin, supra; 
Ane,supra. 

II.� HAD THE THIRD DISTRICT COURT OF AP. 
PEAL CONDUCTED THE REQUIRED INDE· 
PENDENT APPELLATE REVIEW OF THE 
"CONSTITUTIONAL FACTS" OF FAULT AND 
FALSITY, IT WOULD HAVE REVERSED THE 
TRIAL COURT, EVEN ASSUMING A NEGLI. 
GENCE STANDARD 

Last Term, the United States Supreme Court reaf­
firmed that an independent appellate examination of the 
trial court record with respect to fault and falsity is re­
quired in libel cases. Bose Corp. v. Consumers Union, 



29 

Inc., 104 S.Ct. 1949 (1984). The Third District Court of 
Appeal explicitly declined to conduct this constitutionally­
required review of the constitutional facts of fault and 
falsity. Such a review would have indicated Frank's com­
plete failure at trial to prove either that the Herald was 
negligent or that the challenged statements in the Article 
were false. This Court should, therefore, like the Bose 
Court, conduct a properly searching review of the record 
itself, and reverse the decision of the Third District Court 
of Appeal. 

A.� Independent Appellate Review Is Required In 
Libel Cases To Insure That The Plaintiff Has 
Met His Constitutionally Imposed Burden Of 
Proving Fault And Falsity 

The recent Supreme Court reaffirmation in Bose, 
supra, of the rule of independent appellate review in libel 
cases came in the context of suit in which the fault stan­
dard was "actual malice"-knowledge of falsity or reckless 
disregard as to truth or falsity. But the rule of inde­
pendent appellate review applies with equal force in other 
libel cases in which the fault standard is not "actual mal­
ice." 

Independent review is required whenever the decision 
to be reviewed is predicated on a determination of some 
"constitutional fact." Both fault and falsity are constitu­
tionally-required elements of the libel tort. Gertz, supra. 
Thus, determinations of both fault and falsity are constitu­
tional determinations subject to independent examination 
on appeal. The degree of fault a plaintiff must prove 
in a private figure libel suit does not alter the constitutional 
stature of the fault requirement nor does it change the 
fact that independent appellate review of the fault de­
termination is appropriate. 



30 

1.� Independent appellate review is required in 
all First Amendment cases involving deter­
minations of "constitutional fact" 

In Bose, sUp7'a, the Supreme Court noted with approval 
the essential role played by independent appellate review 
in the wide variety of cases that involve findings of "con­
stitutional fact." Bose, supra, at 1962-65. In those cases­
where "broadly social judgments" enter into findings of 
fact, Baumgartner v. United States, 322 U.S. 665, 670­
71 (1944) (due process determination in citizenship pro- . 
ceedings)-the reviewing court is obliged to "indepen­
dently decide whether the evidence in the record is suffi­
cient to cross the constitutional threshold." ld. at 1965. 
Such review has been required with particular frequency 
in the First Amendment context, where "factual" findings 
often involve sensitive value judgments determinative of 
important constitutional rights. Thus, whether particular 
material is "obscene" and therefore not within the protec­
tion offered by the First Amendment is a question of 
constitutional fact requiring independent appellate review. 
See Roth v. United States, 354 U.S. 476 (1957); Jacobellis 
v. Ohio, 378 U.S. 184, 190 (1964). Likewise, whether a 
given set of circumstances constitutes a "clear and pres­
ent danger" or particular conduct a "breach of the 
peace" are issues of constitutional fact, which require 
special appellate attention to ensure that "the constitutional 
limits of free expression" are protected. Pennekamp v. 
Florida, 328 U.S. 331, 335 (1946); see Edwards v. South 
Carolina, 372 U.S. 229, 235 (1963); Neimotko v. Maryland, 
340 U.S. 268, 271 (1951). Courts have thus routinely en­
gaged in independent appellate review of a wide variety 
of "constitutional facts". A court's determination of "con­
stitutional facts" simply cannot be conclusive when each 
such fact is in reality a "conclusion rwhich] incorporates 



31 

standards of conduct or criteria of judgment which in 
themselves are decisive of constitutional rights." Watts 
v. Indiana, 338 U.S. 49, 51 (1949). 

2.� The constitutional requirements of fault 
and falsity in libel cases are "constitutional 
facts" which merit independent appellate 
review 

Both Florida and federal courts uniformly hold that 
reviewing courts in libel cases are under a federal consti­
tutional obligation to independently examine the trial court 
record with respect to the "constitutional facts" of fault 
and falsity. See New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 
254 (1964); Gibson v. Maloney, 263 So.2d 632 (Fla. 1st 
DCA 1972), cert. denied, 268 So.2d 909 (Fla.), cert. denied, 
410 U.S. 984 (1973).7 In Bose, supra, the Supreme Court 
again held it to be the "special responsibility" of appellate 
courts to undertake an "independent examination of the 
record" whenever it is claimed a particular communication 
constitutes unprotected expression. Bose, supm, at 1962. 
Only in this way can appellate courts safeguard important 
First Amendment rights and "ensure that protected 
expression ... not be inhibited." Id. 

7. Since the Court's ruling in New York Times v. Sullivan, 
supra, reviewing courts have consistently engaged in an inde­
pendent review of the factfinder's finding of fault in libel cases. 
See, e.g., Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279, 284 (1971) (holding 
magazine's conduct does not constitute reckless disregard of 
truth); Greenbelt Cooperative Publishing Association v. Bresler, 
398 U.S. 6, 11 (1970) (holding jury instructions permitting jury 
to find liability merely on basis of falsehood and general hostility 
constitutes reversible error); St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 
727 (1968) (per curiam) (conducting independent review of 
facts and finding showing of reckless disregard inadequate); 
Beckley Newspapers Corp.v. Hanks, 389 U.S. 81, 82 (1967) (per 
curiam) (conducting independent review of facts despite defen­
dant's failure to object to incorrect jury instruction concerning 
actual malice). 



\. 

32 

The duty of independent appellate review exists to 
insure the minimum standards set forth in Gertz, supra, . 
are properly applied by trial courts. In Gertz, sup1'a, . 
the United States Supreme Court held that a private figure 
plaintiff is not constitutionally required to prove "actual 
malice" to recover compensatory damages, as is a "public 
figure", but that such a plaintiff is constitutionally required 
to prove both fault and falsity, with the precise level 
of fault left by the Court to the individual states to deter­
mine. The Gertz holding thus establishes that fault and 
falsity are constitutional elements of the libel tort-and 
hence "constitutional facts"-irrespective of the particular 
degree of fault which a state may choose to impose. A 
trial court finding of "negligent falsity" where negligence 
is the state's fault standard is no less subject to independent 
appellate examination than a finding of "actual malice" . 
in a state where that happens to be the prescribed standard 
of fault. Indeed, if anything, independent appellate review 
is more needed when negligence is the standard and a 
jury is making the determination. As the Bose Court 
explained: 

the jury's application [of standards in such cases] 
lis unlikely to be neutral with respect to the content. 
of speech and holds a real danger of becoming an in­
strument for the suppression of those "vehement, caus- . 
tic, and sometimes unpleasantly sharp attacks," which 
must be protected if the guarantees of the First and . 
Fourteenth Amendments are to prevail.' 

Bose, supra, quoting Monitor Patriot Co. v. Roy, 401 U.S. 
265,277 (1971) (libel case) (citations omitted). 



33 

B.� Had The Third District Conducted The Re­
quired Independent Appellate Review Of The 
Trial Court Record It Would Have Reversed 
The Jury Verdict Fo!." Frank 

The Third District explicitly declined to conduct the 
independent examination of the trial court record required 
by the First Amendment. As a result, it never considered 
the evidence before the trial court which revealed Frank's 
utter failure to prove either the Herald's negligence (as­
suming arguendo, this Court finds such is the standard) 
or the falsity of the challenged statements. 

Despite the Hemld's argument to the Third District 
that independent appellate review was necessary, that 
court refused to independently review the facts before 
the trial court in this case. Instead it deferred to the 
jury's findings, as if this were an ordinary tort case, and 
explicitly stated it was employing a deferential standard 
of review: 

Two well-settled principles of review govern our dis­
position of this cause: 

First, it is not the function of an appellate court 
to reevaluate the evidence and substitute its judg­
ment for that of the jury. . .. Second, if there 
is any competent evidence to support a verdict, 
that verdict must be sustained regardless of the 
District Court's opinion as to its appropriateness. 

Helman v. Seaboard Coast Line Ry., 349 So.2d 1187, 
1189 (Fla. 1977). 

Frank, 442 So.2d at 983. 

Erroneously applying this deferential standard of re­
view, the Third District Court of Appeal relied exclusively 
upon two evidentiary considerations from which "the jury 



34 

could have concluded the statements pertaining to Frank 
were false" and negligently published: (i) "that the loan 
was denied for reasons unrelated to Frank's actions," and 
(ii) "that Frank was not contacted ... prior to publication" 
442 So.2d at 984 (emphasis added). The Third District 
conducted no independent examination to determine 
whether Frank proved the constitutionally required ele­
ments of "fault" and "falsity". Instead the Third District 
panel concluded that "controlling legal principles preclude 
us from disturbing the jury's determination." ld. 

1.� The required independent review of the rec­
ord reveals that Frank failed to prove that. 
the Herald was negligent 

An independent appellate review of the record indi­
cates that the Herald was not negligent in its publication 
of the Article and that Frank completely failed to carry 
his burden of proving fault. See supra at I.A. 

2.� The required independent review of the rec­
ord indicates that Frank failed to prove that 
the statements in the Article were not either 
true or substantially true 

An independent review of the record also shows Frank 
has failed to sustain his burden under Florida and federal 
law to prove "the essential and indispensable element of 
false words".8 Delacruz v. Peninsula State Bank. 221 So.2d 

8. Frank has not claimed he did not do as the Article re­
ported. He contends instead that other causes were responsible 
for missing the deadline. Specifically, he argues 0) the bank's 
loan committee did not meet until the afternoon of August 6; 
(ii) the bank's requirements of monitor Hughes' signature and 
continued court jurisdiction were impossible; and (iii) Pac Craft's 
other lenders had not yet agreed to subordinate their priority 

(Continued un following page) 



35 

772 (Fla. 2d DCA 1969); Hawke v. Broward National Bank, 
220 So.2d 678 (Fla. 4th DCA 1969); Gertz, supra; see 
also Wilson v. Scripps-Howard Broadcasting Co., 642 
F.2d 371, 376 (6th Cir.), cert. gmnted, 454 U.S. 962, 
cert. dismissed, 454 U.S. 1130 (1981); Medico v. Time, 
Inc., 643 F.2d 134, 146, n. 40 (2d Clr.), cert. denied, 454 
U.S. 836 (1981). A properly searching examination of 
the record reveals that the statements were in fact true 
or substantially true, as required by Florida law. See, 
e.g., Florida Publishing Co. v. Lee, 76 Fla. 405, 80 So. 
245 (1918); Hill v. Lakeland Ledge?" Publishing Corp., 
231 So.2d 254 (Fla. 2d DCA 1970); Bishop v. Wometco 
Enterprises, 235 So.2d 759 (Fla. 3d DCA), cert. denied, 
240 So.2d 813 (Fla. 1970); McCormick v. Miami Herald 

Footnote continued-
to the bank (Third District Ans. Br. 8, 20-23). These contentions 
are irrelevant to falsity. 

First, Frank's reliance on the fact that the bank's loan com­
mittee did not meet on Balter's loan until August 6 is misplaced. 
If Frank had timely and properly tendered the required doc­
uments on August 6, as he was supposed to do the day before, the 
Bank could have funded. The Bank's loan committee approved 
the loan at its regular August 6 meeting (see Third District Ans. 
Br. App. 9), but Boyd would not give the money to Balter that 
day because the document did not have the clerk's seal (Tr. 1019). 
No other reason was given for refusing to make the loan. Because 
of Frank's delay, Balter arrived at the bank well after the close 
of the bank's business day and too late to return to the court 
for the seal. And obviously, that the loan was approved on 
the afternoon of August 6 does not foreclose the possibility that 
the loan could have been made on August 6 had the proper 
documentation been presented to the Bank. 

Second, the bank's requirements relating to Hughes' signature 
and continued court jurisdiction were not "impossible conditions". 
Neither Frank nor his bankruptcy expert made this contention 
at the Balter trial, since black letter bankruptcy law neither 
precludes a bank from requiring the court monctor's signature nor 
the court from retaining jurisdiction. See 6A Collier on Bank­
ruptcy, § 11.20, p. 316 (l4th ed. 1977). 

Third, whether other lenders agreed to subordinate to the 
bank's loan to Balter has nothing to do with whether Frank 
failed to obtain a seal. Moreover, Frank did not raise this point 
at his malpractice trial so it is unlikely he would have men­
tioned it to Putney in a contemporaneous interview. 



\� 

36 

Publishing Co., 139 So.2d 197, 200 (Fla. 2d DCA 1962) 
("newspapers are not to be held to the exact facts or 
to the most minute details of the transaction they publish"). 

The requirement of "substantial truth" has been held 
satisfied when the truth as admitted by the plaintiff pro­
duces no "different effect" on the reader than the pur­
ported libelous statement. McCormick, supra, at 201 ("a 
workable test is whether the libel as published would 
have a different effect on the mind of the reader than 
that which the pleaded truth would have produced"); ac­
cord Hammond v. Times Publishing Co., 162 So.2d 681 
(Fla. 2d DCA 1964). As shown below, the challenged 
statements are not actionable because they are either liter­
ally true, or substantially true, and create no different 
impression on the reader than does the truth as admitted 
by Frank. 

Frank's major argument in this case has been that 
the statements are false since other factors may have 
caused Balter to miss his funding deadline. He claims, 
despite his acts and omissions, he did not cause Balter's 
financial downfall. Frank's contention below is that the 
effect in the mind of the reader which flows from the 
challenged statements is that Frank is "blamed" for Balter's 
company's bankruptcy (Third District Ans. Br. 4-5). 

Assuming arguendo the accuracy of Frank's conten­
tion, this Court must consider the effect publication of 
Frank's "side of the story" would have. Bishop, supra; 
McCormick, supra; Hill, supra. What Frank presents to 
this Court is a record in which his "side of the story", 
itself paints a picture of questionable practices and ethics 
which, if printed, would cause the reader to have no differ­
ent (and certainly no better) impression of Frank as a 
lawyer. In fact, Frank's "side of the story", if printed; 



37 

may have caused the reader to think worse of him. As 
shown below, the publication of Frank's "side of the story" 
as integrated into the Balter "saga" would result in Frank 
being seen as an attorney who at best marginally attended 
to his professional duties and who was not above misrepre­
senting facts to the tribunals he was sworn to serve: 

(i)� Frank's "side of the story", as he swore at trial, 
is that he had no knowledge of the terms and 
conditions required by the bank in order for it 
to make the loan which would save his client's 
business. This is despite being expressly re­
tained to protect Balter's interest in Pac Craft 
during bankruptcy proceedings and despite his 
undertaking to draft the papers required to save 
Balter's company (Tr. 812-13). Besides, Frank 
had described in open court in 1969 the details 
of the loan arrangement (Def. Ex. HH at 1101-03, 
1105, 1108-09, 1112-13); 

(ii)� Frank also swore at trial below he had no role 
in arranging the loan with the bank (Tr. 814). 
He had, however, already sworn to the bank­
ruptcy court in connection with his represen­
tation of Balter that he was entitled to be paid 
by the court for 10 hours of work, 7 1/2 hours 
of which were for conferences with the "Bank", 
"David Hughes" (the court monitor) and "Dave 
Balter" regarding the Pac Craft funding plan 
(Def. Ex. CC) ; 

(iii)� Frank swore in his 1970 deposition that he spoke 
with bank officer Boyd regarding the docu­
ments required by the bank to fund Balter's 
reorganization plan (Def. Ex. AA at 22-23). He 
also represented in his brief to the court while 
appealing his fee award that "the negotiations 



38 

with the bank . . . to fund the final plan were 
carried on solely by your Petitioner, and his 
efforts alone secured the loan" (Def. Ex. X at 
7). In 1978, as a malpractice defendant, Frank 
reversed himself and swore that he did not 
know what documents the bank required and 
he had no legal duty to find out (Def. Ex. CC 
at 230-34); 

(iv)� Frank's bankruptcy expert at both the Balter 
trial and at the trial below (whom Frank 
claims Putney should have called) testified 
categorically that "there is no question" that 
bankruptcy lawyers who negotiate with banks 
regarding loans have a duty to know what the 
bank requires (Tr. 364); 

(v)� Frank admits failing to prepare an order au­
thorizing the loan in time to satisfy the bank­
ruptcy court's direct order to Frank that the 
loan document be submitted for signature by the 
court no later than August 5 (Tr. 977); 

(vi) despite� a funding deadline of 5: 00 p.m. on 
August 6, 1969 which determined the fate of 
his client's company, Frank's best recollection 
of when he delivered the document to Balter 
in Miami Beach was 4: 30 p.m. (Balter Tr. 2919), 
giving Balter one half hour to (a) drive from 
Miami Beach to Hialeah (where the bank was); 
(b) execute the necessary documents to pro­
cess the loan; (c) obtain the funds; and (d) 
return to Miami to deposit the funds at the 
bankruptcy court by 5: 00 p.m.; 

(vii)� Frank admits that after he was sued for mal­
practice, he shredded his files, which could 



,) 

39 

have answered so many questions and could 
have refreshed Frank's claimed lack of recol­
lection (, Tr. 1003-08); and 

(viii) despite� the jury verdict in Frank's favor in the 
Balter malpractice trial (upon which Frank re­
lied so heavily at trial to show the statements 
were false), the Balter jurors had "decided that 
the evidence showed [Frank] failed to prepare 
appropriate pleadings and papers in a proper 
and timely fashion" and had acquitted Frank 

.only� because their consideration of the case 
against Frank "fell between the cracks" (ll. 25). 
The Balter jury foreperson found the Article 
"completely accurate" as it related to Frank. 
Id. 

It is clear that publication of Frank's "side of the story" 
would produce no better picture in the mind of the reader 
of Frank as a lawyer than did the Article actually pub­
lished. Even if Frank's version would not lead the reader 
to "blame" Frank for Balter's financial downfall, it would 
at least lead him to perceive Frank as a scheming, manip­
ulating, careless attorney. The challenged statements can­
not, therefore, support a verdict for Frank as a matter of 
law. Bishop, supra; Hill, supra; McCormick, supra. 

III.� THE TRIAL COURT IMPROPERLY PER­
MITTED THE JURY TO INFER THAT THE 
STATEMENTS WERE FALSE FROM THE GEN­
ERAL MALPRACTICE VERDICT IN FRANK'S 
FAVOR 

The court's treatment of the general verdict in Frank's 
favor in the Balter malpractice trial was a major issue in 
the trial court. The simple existence of the "not guilty" 



40 

verdict was not in dispute; in fact, the Herald twice re­
ported it in the Article. The import of the verdict, how­
ever, was very much in dispute. At trial, over the objec­
tion of the Herald, the court allowed Frank to argue to the 
jury that the general verdict meant that he had prepared 
the loan document and gotten the court seal. Not only did 
the trial court instruct the jury that it could consider the 
general verdict as proof of the falsity of the challenged 
statement, it refused to allow into evidence the only testi­
mony which could explain the true meaning of the verdict 
-the Balter jurors' belief that the statements about Frank 
were true. 

On appeal, the Third District affirmed the trial court's 
judgment, holding that the instruction "even if somewhat 
unclear, did not rise to the level of reversible error," 442 
So.2d at 984, and that the trial court had properly dis­
allowed the Balter jurors' testimony. In so holding, the 
Third District failed to recognize: (i) the general jury 
verdict in the Balter/Frank malpractice action did not 
bear on the truth of the specific statements concerning 
Frank in the Article, (ii) the Balter jurors' testimony was 
admissible to explain the general verdict's meaning once 
Frank made it an issue, and (iii) the trial court erro­
neously permitted Frank's counsel to bind the Herald to a 
verdict rendered in an action to which it was not a party. 
The trial court committed reversible error in thus mis­
leading the jury. 

First, the general jury verdict of "not guilty" rendered 
in the prior malpractice action between Balter and Frank 
was not relevant to or probative of the truth or falsity of 
the specific statements concerning Frank in the Article. 
As Judge Jorgensen properly noted, dissenting from the 
opinion of the Third District panel below: 



41 

The general malpractice verdict was probative only 
of the issue of "whether Robert Frank was negligent 
in the performance of his contractual relationship with 
David Balter and [v/hether] such negligence was a 
legal cause of damage to David Balter", a fact that 
was reported in the Herald article and is not at issue 
here and, therefore, is not relevant. 

442 So.2d at 984 (Jorgensen, J., dissenting). The verdict 
as a matter of law cannot mean the statements were false, 
since the only thing it can mean is that Balter had failed 
to produce sufficient evidence to prevail as to anyone 
of several elements to recover for malpractice. See Section 
90.401, Florida Statutes (1983); McCORMICK ON EVI­
DENCE, § 185 at 437 (2d ed. 1972); see also Atlantic 
Coast Line R. Co. v. Campbell, 104 Fla. 274, 139 80. 886, 
890 (1932). Yet Frank's counsel was permitted to 
thoroughly confuse the jury as to the verdict's significance, 
and argue, fifteen times, that it meant the statements 
about Frank were false. 9 

Once it permitted the jury to consider the verdict 
as evidence, the second mistake of the trial court was 
in failing to allow the Balter jurors to explain that their 
verdict did not mean the statements were false, as Frank 
contended. See State v. RamiTez, 73 80.2d 213 (Fla. 1954). 
In truth, the general malpractice verdict did not mean 
that the statements were false, since the Balter jurors 
were all prepared to testify that they in fact believed 
the statements to be true--and both the trial court and 
counsel for Frank knew it. See McArtlmr v. Cool,:. 99 

9. Counsel fur Frank relied on the Balter verdict exten­
sively, referring to it at least seven times during opening (Tr. 
71, 72, 82, 85, 86, 90, 91). at least seven more times during 
the presentation of evidence (Tr. 218, 219, 227. 228, 232, 645, 
646), and again during closing (Tr. 1453). 



42 

So.2d 565 (Fla. 1957) (reversible error to exclude the 
only competent evidence on fact in issue). Thus, the only 
opportunity to "cure" the trial court's first mistake was 
lost. 

Finally, the trial court permitted Frank to assert that 
the Balter verdict was, in effect, binding on the Herald. 
The Herald was not a party to the Balter trial, however, 
and could not be bound by its verdict. Relying primarily 
on Pennsylvania Insurance Co. 'I.'. Miami National Bank, 
241 So.2d 861, 864 (Fla. 3d DCA 1970), Judge Jorgensen 
correctly noted: 

The prior verdict between a third party and one of 
the parties to the present action should not in any 
way determine the rights of a party not affected by 
a judgment rendered on that verdict. The rights of 
the parties in the present action "are to be determined 
as though the [prior] judgment had never been ren­
dered. This is true even though the two suits arose 
out of the same transaction and involve the same 
issues and evidence". 

442 So.2d at 985 (Jorgensen, J., dissenting). Trucking 
Employees of North Jersey Welfare Fund, Inc. v. Romano, 
450 So.2d 843, 846 (Fla. 1984); see also City of Anna 
Maria v. Miller, 91 So.2d 333, 334 (Fla. 1956) (collateral 
estoppel effect of verdict limited to findings actually ren­
dered). 

The Third District accordingly erred in holding that 
no reversal was warranted, despite the "somewhat unclear" 
jury instruction. 442 So.2d at 984. The trial court's decision 
to give the challenged instruction was reversible error 
because it tended "to confuse rather than enlighten" and 
may have "misled the jury and caused them to arrive 



43 

at a conclusion that otherwise they would not have 
reached." Allstate Inwrance Co. v. Vanater, 297 So.2d 
293 (Fla. 1974); accord FlO1'ida Power & Light Co. v. 
McCollum, 140 So.2d 569 (Fla. 1962). Moreover, the mis­
leading instruction was particularly prejudicial because 
it was the only one given concerning the meaning of the 
jury verdict. See Yackerv. Teitch, 330 So.2d 828, 830 
(Fla. 3d DCA 1970) (to warrant reversal, challenged jury 
instruction must be analyzed in light of all other instruc­
tions given on the same subject). In fact, the trial court 
singled out this particular instruction by charging the jury 
on it before the trial began (Tr. 125). 

The trial court (i) erroneously instructed the jury 
that the general verdict could mean the statements were 
false; (ii) prevented the Herald from showing the Balter 
jurors who rendered the verdict believed the statements 
to be true; and (iii) permitted Frank's counsel to argue 
the Balter verdict meant the statements were false, despite 
the contrary being true-thereby committing a multitude 
of errors which together prejudiced the interests of the 
Herald. See Allett v. Hill, 422 So.2d 1047 (Fla. 4th DCA 
1982), pet. denied, 434 So.2d 887 (Fla. 1983). The trial 
court's failure warrants reversal of the judgment below. 



44 

CONCLUSION 

For the foregoing reasons, this Court should reverse 
the decision of the Third District Court of Appeal, with 
instructions to enter judgment for The Miami Herald. 

RICHARD J. OVELMEN THOMSON ZEDER BOHRER WERTH 

General Counsel ADORNO & RAZOOK 

The Miami Herald /s/ PARKER D. THOMSON 

Publishing Company SANFORD L. BOHRER 

One Herald Plaza CHARLES V. SENATORE 

Miami, Florida 33101 LAURA BESVINlCK 

(305) 350-2204 1000 Southeast Bank Building 
Miami, Florida 33131 
(305) 350-1100 

Attorneys fOT The Miami 
Herald Publishing Com­
pany 

CERTIFICATE OF SERVICE 

I HEREBY CERTIFY that a true copy of the foregoing 
Initial Brief of Petitioner The Miami Herald Publishing 
Company was served by mail this 1st day of August, 
1984 upon: 

Bertha Claire Lee 
Floyd Pearson Richman Greer 

Weil Zack & Brumbaugh, P.A. 
Attorneys for Respondent 
One Biscayne Tower 
Twenty-Fifth Floor 
Miami, Florida 33131-1868 

Sl' PARKER D. THOMSON 


