
IN THE SUPREME COURT OF THE STATE OF FLORIDA 

b 

B 

t 

B 

0 

a 

CASE NO. 71,554 

CAPE PUBLICATIONS, IN t\ 

VINCE SPEZZANO and JERE 
- -- 

Defendants-Petitionerg, ~ I D  J. \vtiRE 

On Review of a Decision of the 
Fifth District Court of Appeal 

PETITIONERS’ REPLY BRIEF 

Jack A. Kirschenbaum 
WOLFE, KIRSCHENBAUM & 

P.O. Box 7 5 7  
Cocoa Beach, Florida 32931 

PEEPLES, P. A. 

(407) 783-2218 

Florence Snyder Rivas 
EDWARDS & ANGELL 
250 Royal Palm Way 
P.O. Box 2621 
Palm Beach, Florida 33480 
(407) 833-7700 

John B. McCrory 
Robert C. Bernius 
Patricia A. Ayers 
NIXON, HARGRAVE, DEVANS & DOYLE 
One Thomas Circle 
Suite 800 
Washington, D.C. 20005 
(202) 223-7200 

a Attorneys for Petitioners 



0 

TABLE OF CONTENTS 

@- 

. 

0 

Paqe 

TABLE OF CITATIONS .................................... i i  

PRELIMINARY STATEMENT ................................. 1 

ARGUMENT 2 .............................................. 

POINT I 

THE 

............................................... 

FIRST AMENDMENT REQUIRES REVERSAL 

2 

POINT I1 .............................................. 

FLORIDA LAW REQUIRES REVERSAL 

9 

CONCLUSION ............................................ 14 



TABLE OF CITATIONS 

CASES PAGE 

Campbell v. Seabury Press, 614 F.2d 395 
(5th Cir. 1980) ................................... 

a 
Cason v. Baskin, 155 Fla. 198, 
20 So.2d 243 (1944) ............................... 
Cox Broadcasting Corp. v. Cohn, 420 U.S. 469, 
95 S.Ct. 1029, 43 L.Ed.2d 328 (1975) . . . . . . . . . . . . . .  
Coy v. Iowa, 56 USLW 4931 
(U.S. June 29, 1988) (No. 86-6757) ................ 
Doe v. Gonzalez, No. 85-8452-Civ, (slip op. 
at 7-8, 15) (S.D. Fla. May 3 1 ,  1988) . . . . . . . . . . . . . .  
Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 
94 S.Ct. 2997, 41 L.Ed.2d 789 (1974) .............. 
Gilbert v. Medical Economics, 665 F.2d 305 
(10th Cir. 1981) .................................. 
Harms v. Miami Daily News, Inc., 
127 So.2d 715 (Fla. 3d DCA 1961) .................. 
In re Adoption of H.Y.T. 
458 So.2d 1127 (Fla. 1984) ........................ 

0 
Jacova v. Southern Radio and Television C o . ,  
83 So.2d 34 (Fla. 1955) ........................... 
Landmark Communications Inc. v. Virginia, 
435 U.S. 829, 98 S.Ct. 1535, 56 L.Ed.2d 1 (1978) . .  
Mayer v. State, 523 So.2d 1171 
(Fla. 2nd DCA 1988) ............................... 
Oklahoma Publishinq Co. v. District Court, 
430 U.S. 308, 975 S.Ct. 1045, 51 L.Ed.2d 355 
(1977) ............................................ 
P a l m e r s ,  Inc. v. Burk, 
504 So.2d 378 (Fla. 1987), cert. denied, 
56 USLW 3354, 108 S.Ct. 346, 98 L.Ed.2d 372 . . . . . . .  

13 

11 

passim 

12 

9 

10 

12 

11 

6 

11 

passim 

7, 8 

6 

0 .. 



CASES PAGE 

Patterson v. Tribune C o . ,  146 So.2d 623 
(Fla. 2nd DCA 1962), cert. denied, 
153 So.2d 306 (Fla. 1963) ......................... 
Richmond Newspapers, Inc. v. Virqinia, 
448 U.S. 555, 100 S.Ct. 2814, 
65 L.Ed.2d 973 (1980) ............................. 
Seattle Times C o .  v. Rhinehart, 467 U.S. 20, 
104 S.Ct. 2199, 81 L.Ed.2d 17 (1984) .............. 
Smith v. Daily Mail Publishing Co., 
443 U.S. 97, 99 S.Ct. 2667, 
61 L.Ed.2d 399 (1979) ............................. 
The Florida Star v. B.J.F., 499 So.2d 883 
(Fla. 1st DCA 1986) review denied, 509 So.2d 
1117 (Fla. 1987), appeal pending .................. 
Time, Inc. v. Hill, 385 U.S. 374, 87 S.Ct. 
534, 17 L.Ed.2d 456 (1967) ........................ 

STATUTES 

Fla. Stat. 5 827.07, (1981) ....................... 

OTHER AUTHORITIES 

Study of National Incidence Prevalence of 
Child Abuse and Neglect, p .  vi (December 1987) . . . .  
Restatement (Second) of Torts s 652D (1977) ....... 

8 

9 

13 

11 



PRELIMINARY STATEMENT 

0 

This brief is submitted on behalf of defendants in 

reply to plaintiffs' Answer Brief (hereinafter cited "Pltf. 

Ans. Br. - 'I) and to the brief amicus curiae filed in support 

of plaintiffs (hereinafter cited "Pltf. Amicus - ' I ) .  

Because of plaintiffs' factual arguments, it is 

important to note what is not at issue on this appeal. 
Plaintiffs' complaint includes counts for libel and "false 

light'' invasion of privacy. As an essential element of both of 

those counts, plaintiffs must prove the falsity of defendants' 

news report (R5-9). Plaintiffs did not, however, move for 

summary judgment on those counts. Thus, although defendants 

claim the article is true, that claim was not presented to, or 

determined by, the court below. Neither falsity nor truth is 

at issue on this appeal. 

Although plaintiffs and their amicus argue that the 

article is false and that plaintiffs used an SOS pad on the 

child only "as a symbolic object lesson," by "pretending to 

scrub her like a kitchen pot" (Pltf. Amicus l), the truth of 

the article remains to be determined at a later stage in this 

case. The District Court of Appeal also recognized that truth 

or  falsity is not an issue on this appeal. The only cause of 

action before this Court is plaintiffs' claim for "private 

facts" invasion of privacy, as to which falsity is not an 

element. Thus, in the context of this appeal, this Court 

should not be concerned with truth or falsity, but must 

c 

a . 



- 2 -  

0 

0 

0 

0 

recognize that the legal principles established in this case 

will most assuredly apply to entirely truthful publications in 

other cases. 

The District Court of Appeal imposed strict civil 

liability on defendants for publishing truthful information 

released to the press by state employees. Its decision is 

squarely at odds with the United States Constitution and 

established Florida law. 

ARGUMENT 

POINT I: THE FIRST AMENDMENT REQUIRES REVERSAL 

Plaintiffs thoroughly fail to distinguish this case 

from the constitutional principles established in Cox 

Broadcasting Corp. v. Cohn, 420 U.S. 469, 95 S.Ct. 1029, 43 

L.Ed.2d 328 (1975); Landmark Communications Inc. v. Virginia, 

435 U . S .  829, 98 S.Ct. 1535, 56 L.Ed.2d 1 (1978); and Smith v. 

Daily Mail Publishing Co., 443 U.S. 97, 99 S.Ct. 2667, 61 

L.Ed.2d 399 (1979). Under the First Amendment, a state may not 

impose civil or criminal liability for publication of truthful 

information, particularly when it is derived from official 

records as in this case. 

Plaintiffs' efforts t o  avoid the holding of Cox are 

unsuccessful. In Cox, the U.S. Supreme Court prohibited 

liability for invasion of privacy when the press accurately 

publicized the contents of official records disclosed to it by 



- 3 -  

0 

0 

0 

a state employee. Plaintiffs argue that the records in this 

case were not "open to public inspection" as they were in Cox 
(Pltfs. Br. 11-12). Their argument fails, however, because the 

manner in which the information "was placed in the public 

domain" in Cox is identical to the means of disclosure to 

defendants in this case. Oklahoma Publishing Co. v. District 

Court, 430 U.S. 308, 311 n.2, 97 S.Ct. 1045, 51 L.Ed.2d 355, 

359 n.2 (1977). 

Both in this case and in Cox, the information 
published by the defendants came from official records 

maintained in connection with a public prosecution. In neither 

case was the disputed information revealed during a court 

proceeding, but instead was disclosed to the press by a state 

employee. The court clerk in Cox simply showed the protected 
records to a reporter, just as the State Attorney's office 

showed the file to the reporter in this case. Compare R41-47; 

109-110 with Cox, 420 U.S. at 472 n.3, 496. When the clerk in 

Cox showed the records to the reporter, the information was 

"placed in the public domain" (Oklahoma Publishinq Co. v. 

District Court, 430 U.S. at 311 n.2), and its later 

dissemination by the press could not constitutionally be deemed 

a tortious invasion of privacy. By the same token, because the 

State Attorney's office showed the information at issue in this 

case to defendant Maupin, any liability of defendants for 

invasion of privacy is constitutionally forbidden. 



. 

- 4 -  

e 

a 

Nor do plaintiffs make any serious effort to 

distinguish this case from the Supreme Court's holding in Smith 

v. Daily Mail Publishing Co., 443 U . S .  at 102-03, that 

individual privacy interests are insufficient to overcome the 

First Amendment right to publish truthful information obtained 

through "routine newspaper reporting techniques." The Smith 

reporter learned of confidential information by monitoring a 

police band radio and by questioning the police and a 

prosecutor. The defendant reporter in this case also used the 

most fundamental of "reporting techniques" when he asked the 

State Attorney a question, and simply read the materials 

willingly supplied to him in response to his inquiry. 

Finally, plaintiffs and their amicus fail to provide 

any basis to distinguish Landmark Communications, Inc. v. 

Virqinia from this case. In Landmark, the Supreme Court 

vigorously upheld the constitutional right to publish truthful 

information even though it is deemed confidential both by 

statute and a state constitution. The right of a free press to 

publish truthful information in its possession was held 

paramount, even at the expense of legitimate state interests in 

protecting the reputation of its judges and the institutional 

integrity of its courts. Landmark compels reversal in this 

case. 

Unable to support their case under a legitimate 

constitutional analysis, plaintiffs suggest that the reporter 



- 5 -  

0 

in this case obtained the information unlawfully (Pltf. Ans. 

Br. 12; Pltf. Amicus lo), and that defendants seek from this 

Court a "license to steal" (Pltf. Amicus 5) and the 

constitutional authority to "purloin" confidential data (Pltf. 

Ans. Br. 9). 

Plaintiffs' derogatory characterizations have no 

factual support whatsoever in the record. Moreover, plaintiffs 

thoroughly confuse decisions concerning the rights of the press 

to gain access to information with holdings discussing the 

right to publish information already in the press's possession. 

First, there is no evidentiary support whatever for 

the claim that reporter Maupin "stole" or "purloined" the 

information ultimately published. Plaintiffs' complaint 

alleges no theft or trespass (R2-9), and the court below 

obviously reached no such conclusion. The reporter simply 

asked the State Attorney a question, was voluntarily handed the 

prosecutor's case file, and read the file for about an hour in 

the reception room of the State Attorney's office, in full view 

of anyone who walked by (R41-47; 109-110). Neither the file 

nor anything in it was marked confidential (R83, 88), and no 

one made any attempt to withhold any information from the 

reporter. Contrary to plaintiffs' sinister suggestions, there 

was nothing unlawful about the reporter's actions, and he had 

no obligation to ignore information willingly provided to him. 

See Oklahoma Publishinq Co. v. District Court, 430 U.S. at 311. 



n 

- 6 -  

0 

0 

0 

Nor does this case involve a claim by defendants that 

they must constitutionally be afforded access to confidential 

data, even though plaintiffs, unable successfully to 

distinguish this case from the holdings in Cox, Landmark and 

Smith, attempt to redefine defendants' arguments by shifting 

the focus from publication to access. 

Plaintiffs rely almost exclusively upon decisions 

which define the scope of the right of access to information it 

does not have. 

(Fla. 1984). Those access decisions cannot, however, properly 

be read to limit the right of the press to publish information 

in its possession, for the constitutional right to publish is 

obviously more expansive. As this Court recently stated in 

Palm Beach Newspapers, Inc. v. Burk, 504 So.2d 378 (Fla. 1987), 

review denied, 506 So.2d 1037 (1987), cert. denied, 56 USLW 

3354, 108 S.Ct. 346, 98 L.Ed.2d 372, "[tlhe 'right to speak and 

publish does not carry with it the unrestrained right to gather 

information. ' "  Accord, Richmond Newspapers, Inc. v. Virginia, 

448 U . S .  555, 585, 100 S.Ct. 2814, 65 L.Ed.2d 973 (1980) 

(Brennan, J. concurring)("[w]hile freedom of expression is made 

inviolate by the First Amendment, and, with only rare and 

stringent exceptions, may not be suppressed [citations 

omitted], the First Amendment has not been viewed by the Court 

in all settings as providing an equally categorical assurance 

See In re Adoption of H . Y . T . ,  458 So.2d 1127 



- 7 -  

e 

0 

a 

of the correlative freedom of access to information [citations 

omi t ted] " ) . 
Despite plaintiffs' misperception of the issue, this 

is not a press access case. 
freely given to the reporter without any conditions or 

restrictions on its use. 

appeal is whether defendants invaded plaintiffs' privacy by 

accurately publishing official information already in its 

possession. Cox, Smith and Landmark affirm that defendants may 
not be held liable. 

The information published was 

The only issue presented by this 

The numerous access cases cited by plaintiffs are 

therefore inapplicable. 

condition that publication not take place, quite different 

constitutional considerations apply. For example, plaintiffs 

rely on Mayer v. State, 523 So.2d 1171 (Fla. 2nd DCA 1988), 

where the trial judge permitted a reporter to attend a child 

custody hearing on the express condition that she would not 

publish any of the information she obtained. Nevertheless, the 

reporter published the information, and the court concluded 

that the reporter could be held in contempt for breaching her 

express agreement with the court. Seattle Times Co. v. 

Rhinehart, 467 U.S. 20, 104 S.Ct. 2199, 81 L.Ed.2d 17 (1984), 

presents an issue of conditional access conceptually similar to 

Mayer. In Rhinehart, the newspaper, a defendant in the libel 

case, was granted access to pre-trial discovery information in 

Similarly, where access is obtained on 



. 

- 8 -  

0 

0 

that case on the express condition that the information would 

not be published. The First Amendment was held not to overcome 

that contractual condition. In this case, the reporter asked 

for information and a state official voluntarily, and 

unconditionally, handed it to him. The analyses of 

"conditional access" in Mayer and Rhinehart are thus irrelevant. 

Plaintiffs also rely on The Florida Star v. B.J.F., 

499 So.2d 883 (Fla. 1st DCA 1986), review denied, 509 So.2d 

1117 (Fla. 1987), appeal pending; and Patterson v. Tribune Co., 

146 So.2d 623 (Fla. 2nd DCA 1962), cert. denied, 153 So.2d 306 

(Fla. 1963), which, although not controlling, are at least 

relevant to the issue before this Court. In Patterson, 

plaintiff claimed that her privacy was invaded when the 

defendant published a public court docket entry which noted 

plaintiff's commitment as a narcotic addict. Patterson, 

decided thirteen years before the Supreme Court's decision in 

- Cox, has unquestionably been superseded by that subsequent 

Supreme Court ruling. 

The decision in The Florida Star v. B.J.F., supports 

plaintiffs' argument, but is currently pending review on the 

merits in the United States Supreme Court (No. 87-329), and is 

also pending in this Court on a certified question. Its 

reasoning directly conflicts with the holding of Cox, and it 

should be rejected by this Court in this case. See Doe v. 

Gonzalez, No. 85-8452-Civ, (slip op. at 7-8, 15) (S.D. Fla. 



. 
0 

- 9 -  

a 

* 

May 31, 1988) (annexed hereto) (Section 112.317[6] Fla. Stat. 

applies to the news media, and is thus facially 

unconstitutional as a matter of law). 

The First Amendment requires reversal of the decision 

below. 

POINT 11: FLORIDA LAW REQUIRES REVERSAL 

The District Court of Appeal relied squarely on 

827.07, Fla. Stat. (1981) to impose civil liability on 

defendants, contrary to the intention of the Legislature, which 

specifically deleted the statute's civil liability provision 

four years before defendants published the article. 

Confronted with the legislative intent, plaintiffs now 

eschew reliance on the statute (Pltf. Ans. Br. 19) and assert a 

common law invasion of privacy claim, but simultaneously 

contend that S 827.07 establishes one element (Pltf. Ans. 
Br. 19-20; Pltf. Amicus 3), or perhaps all elements (Pltf. 

Amicus 13, 15), of that common law cause of action, as a matter 

of law. Whether or  not plaintiffs agree, their privacy cause 

of action is based squarely upon the statute, and is wholly 

inconsistent with the Legislature's determination to eliminate 

civil liability for violation of the statute. 

Plaintiffs and plaintiffs' amicus are also 

understandably reluctant to acknowledge that the District Court 



- 10 - 

e 

imposed strict liability. Instead, they fancifully assert that 

their action is a "negligence" action (Pltf. Amicus 3, 15), 

which it clearly is not. The District Court of Appeal held 

defendants strictly liable for publishing material encompassed 

within § 827.07, Fla. Stat. The District Court rejected any 

requirement of scienter, made no mention of a negligence test, 

and thus imposed liability without fault, in contravention of 

the First Amendment. Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 

323, 347, 94 S.Ct. 2997, 41 L.Ed.2d 789 (1974); Time, Inc. v. 

Hill, 385 U . S .  374, 87 S.Ct. 534, 17 L.Ed.2d 456 (1967). 

Even assuming plaintiffs do allege a common law 

invasion of privacy cause of action, their claim still fails 

because the newspaper article discusses a topic of legitimate 

public concern and thus, as a matter of law, it is not 

actionable. 

Plaintiffs agree that to establish a common law 

invasion of privacy action for publication of private facts 

they must prove that the article: 

(a) would be highly offensive to a 
reasonable person; and 

(b) is n o t  of legitimate concern to the 
public. 

e 

(Pltf. Ans. Br. 22). Included within the scope of legitimate 

public concern are "matters of the kind customarily regarded as 

'news'. . . ' I  Restatement (Second) of Torts s 652D comment g 
(1977). 



- 11 - 

a 

I) 

a 

In the decision which first recognized the right of 

privacy in Florida, this Court cautioned that "the right of the 

general public to dissemination of news and information must be 

protected and preserved," recognized that the right of privacy 

"does not prohibit publication of matters of general or public 

interest," and endorsed the publication of "legitimate news." 

Cason v. Baskin, 155 Fla. 198, 20 So.2d 243 251 (1944); see 
Jacova v. Southern Radio and Television Co., 83 So.2d 34 (Fla. 

1955); Harms v. Miami Daily News, Inc., 127 So.2d 715, 716 

(Fla. 3d DCA 1961). 

The news story at issue in this lawsuit reports 

plaintiffs' criminal trial for aggravated child abuse, and the 

facts and circumstances relating to that trial. Plaintiffs 

"don't dispute the First Amendment right of the press to report 

any matters brought out in" plaintiffs' criminal prosecution 

(Pltf. Ans. Br. 8 ) .  Nor, understandably, do plaintiffs take 

issue with "the press's assertion of their right to report, 

criticize and foster debate on the judicial system as a whole" 

( g . ) .  Plaintiffs, however, seek to have this Court sever the 
events which occurred at their trial from their factual 

context. 

The news article reports the disposition of child 

abuse charges. The public interest in knowing about 

allegations of child abuse, and the response of the police and 

the courts to those allegations, is not circumscribed to the 



8 

- 12 - 

0 

a 

0 

extent postulated by plaintiffs. At the very least, the 

child's pre-trial statements to the prosecutor lend a 

background to the testimony which she gave at the public 

criminal trial. For example, only by comparing the child's 

pre-trial statements with the testimony given in open court can 

the public assess whether or not the "face-to-face presence [at 

trial] upset the truthful . . . abused child" and affected the 
content of her testimony. Coy v. Iowa, 5 6  USLW 4931, 4933 

(U.S. June 29, 1988) (No. 86-6757). That assessment, and other 

issues suggested by the news report, would be proscribed under 

plaintiffs' unprecedented common law privacy theory. The 

common law thus rejects plaintiffs' theory: the common law 

right to report matters of legitimate public concern 

encompasses all peripheral matters that have some "substantial 

relevance" to a matter of public interest. Gilbert v. Medical 

Economics, 665 F.2d 305, 308-309 (10th Cir. 1981). News 

reports need not be devoid of context. Plaintiffs' claim must 

fail because there is a "logical nexus" between the statements 

of which they complain and the report of the trial, concededly 

a matter of legitimate interest. Campbell v. Seabury Press, 

614 F.2d 395, 397 (5th Cir. 1980). Clearly, the entire news 

article directly relates to plaintiffs' criminal prosecution 

for aggravated child abuse, and is not actionable. 

Defendants' news article reports a particular instance 

of child abuse and neglect, a problem of the most profound 



- 13 - 

e 

a 

public interest and concern. In a government report released 

within the last two weeks, it was found that "an estimated 25.2 

children per 1,000 or a total of more than one and one-half 

million children nationwide experienced abuse or neglect in 

1986." National Center on Child Abuse and Neglect, Study of 
National Incidence and Prevalence of Child Abuse and Neglect, 
p. vi (December 1987)."' "Countable cases" of child abuse 

increased 74% since 1980 (s at p. vii), and the figures in the 

report must be regarded as "minimum estimates of the numbers of 

abused and neglected children" (a at p.7-2, emphasis in 
original). 

It would be tragic to choke off public discussion of 

child abuse and neglect through an unprecedented expansion of 

the contours of the tort of invasion of privacy. And it would 

be equally abhorrent for this Court to grant the Legislature 

the right to declare, without limitation, what topics may be 

discussed by the citizens and newspapers of this State. The 

decision of the court below has done precisely that. 

The National Center on Child Abuse and Neglect is an 1 /  - 

office within the Federal Department of Health and Human 
Services. See 42 USC § 5105. Its study was released June 30, 
1988. 

. 



- 14 - 

CONCLUSION 

This Court must reverse the decision below, and grant 

summary judgment in favor of defendants on the "private facts" 

invasion of  privacy cause of action. 

Dated: July 14, 1988 Respectfully submitted, 

a 

Jack A. Kirschenbaum John B. McCrory 
WOLFE , KIRSCHENBAUM & Robert C. Bernius 
PEEPLES , P. A. Patricia A. Ayers 

P.O. Box 757 NIXON, HARGRAVE, DEVANS & DOYLE 
Cocoa Beach, Florida 32931 One Thomas Circle 
(305) 783-2218 Suite 800 

Washington, D.C. 20005 
Florence Snyder Rivas (202) 223-7200 
EDWARDS & ANGELL 
250 Royal Palm Way 
P.O. Box 2621 
Palm Beach, Florida 33480 cGgY, (305) 833-7700 6. @q 

Attorneys for Defen etitioners 

0 

0 



a 
CERTIFICATE OF SERVICE 

I HEREBY CERTIFY that a copy of the foregoing 

Petitioners' Reply Brief has been mailed to the following this 

14th day of July, 1988: 

a 
William E. Weller, Esq. 
101 N. Atlantic Avenue 
P.O. Box 1255 
Cocoa Beach, FL 32391 

a 
Joel D. Eaton, Esq. 
25 West Flagler St. 
Suite 1201 
Miami, FL 33130 

a 

a 

a 

a 

Janet Reno, Esq. 
State Attorney 
Paul Mendelson, Esq. 
Assistant State Attorney 
Metro Justice Building 
1351 Northwest 12th Street 
Miami, FL 33125 

Gerald B. Cope, Jr., Esq. 
Greer, Homer, Cope & Bonner, P.A. 
Southeast Financial Center 
Suite 4870 
200 South Biscayne Boulevard 
Miami, FL 33131 

George K. Rahdert, Esq. 
Alison M. Steele, Esq. 
RAHDERT, ACOSTA & DICKSON, P.A. 
233 Third Street North 
St. Petersburg, FL 33701 

a . 




